actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2015, 00:09
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Priester Charamsa: ‘De homofobe kerk zit zelf vol met homoseksuelen’

Priester Charamsa: ‘De homofobe kerk zit zelf vol met homoseksuelen’

Krzysztof Charamsa, een Poolse prelaat die werkte op de Congregatie voor de Geloofsleer, uit felle kritiek op de rooms-katholieke kerk nadat hij werd geschorst toen hij eerder deze maand uit de kast kwam. De ex-priester beweert dat de kerk hypocriet is en miljoenen homoseksuelen doet lijden.

De 43-jarige Charamsa mocht niet langer priester zijn nadat hij aan de wereld en het Vaticaan liet weten dat hij niet alleen homoseksueel was, maar ook een relatie had. Hij onthulde het nieuws de dag voor er een bischoppensynode over de houding van de kerk tegenover 'moderne familiezaken’ zou plaatsvinden. Het Vaticaan noemde deze timing ‘onverantwoordelijk’ en vond dat de Pool moest opstappen. Niet zo'n verrassend gevolg. Charamsa zelf gaf ook openlijk toe dat hij de regels van het celibaat niet naleefde.

De synode eindigde zondag en veranderde niets aan de wijze waarop wordt gedacht over het homoseksualiteit. Hoewel werd duidelijk gemaakt dat homoseksuelen met respect moeten worden behandeld, staat in het finale document geschreven dat 'er geen vergelijking kan worden gemaakt tussen homoseksualiteit en God's ontwerp van het huwelijk en het gezin.'

Charamsa vindt deze beslissingen van de kerk harteloos en hypocriet. In een brief aan paus Franciscus schreef hij dat de katholieke kerk ‘miljoenen katholieke homoseksuelen en hun familie ondraaglijk lijden bezorgt en zelf vol zit met homoseksuelen’. Hij vindt dat alle homoseksuele kerkelijken de moed moeten hebben om deze ‘ongevoelige en brutale kerk’ te verlaten.

Naast deze harde woorden, richt hij zich ook persoonlijk tot de paus. Charamsa bedankt Franciscus voor de verschillende vriendelijke gebaren die hij al tot de homoseksuele bevolking richtte. De paus liet recent weten dat homoseksuelen niet gemarginaliseerd mogen worden.

Of dat ook zijn antwoord zal zijn op de brief van de ex-priester, valt nog af te wachten. Zo heeft paus Franciscus nooit letterlijk gezegd dat hij het homohuwelijk goedkeurt en kwam hij fel uit de hoek toen Argentinië in 2010 het homohuwelijk wilde invoeren. Hij liet toen weten dat hij vond dat het 'gezin in zijn voortbestaan bedreigd wordt' en dat 'de menselijke ontwikkeling die een vader en een moeder aan hun kind kunnen geven en die God gewild heeft, ook bedreigd wordt'.

Is Charamsa van plan te trouwen met zijn partner? ‘Het huwelijk is voor mij een deel van de dynamiek van de liefde en ik ben zeer dankbaar te leven in een tijd waarin dat mogelijk is. En dat allemaal dankzij de homoseksuele beweging en vele homoseksuele martelaars’, klinkt het.

Bron: De Standaard (28/10/2015): http://www.standaard.be/cnt/dmf20151028_01942751

Mijn mening: Ik vind dat priesters het volste recht hebben om een andere geaardheid te hebben, van mij mogen ze best homoseksueel zijn. Maar ik vind wel dat deze priesters geen relatie mogen hebben aangezien dit tegen de regels van de Kerk in gaat. Hetero priesters mogen ook geen relatie hebben dus vind ik ook dat homoseksuele priesters geen relatie mogen hebben. Ik vind wel dat de Kerk mee moet gaan met de tijd, wat moderner mag worden en homoseksuele priesters wel moet accepteren, al weet ik ook dat dit voor de Kerk een gevoelig punt blijft. Maar aangezien we al een redelijk moderne Paus hebben, denk ik dat dit geen struikelblok mag zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.