actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2009, 19:09
Yannick.Vissers Yannick.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Laakdal
Posts: 30
Obama roept op tot vrijheid en samenwerking

SHANGHAI - De Amerikaanse president Barack Obama heeft in Shanghai Chinese studenten toegesproken. Hij riep op tot meer vrijheden in 's werelds snelst groeiende economie en benadrukte dat samenwerking tussen de Verenigde Staten en China cruciaal is.

De speech van Obama in Shanghais stadhuis werd live uitgezonden op het internet, wat een uitzonderlijke toegeving is van het streng gecontroleerde China. Censuur op het internet was dan ook een van de belangrijkste aandachtspunten in Obama's toespraak. De Amerikaanse president beantwoordde acht vragen: vier van de aanwezige studenten, vier van de honderden ingezonden vragen op het internet.

Door 'China's Grote Firewall' krijgen de 250 miljoen internetgebruikers in China slechts beperkte toegang tot het internet. De populaire netwerksites Facebook en Twitter werden dit jaar uit het aanbod geschrapt. 'Ik moedig het afschaffen van censuur aan', zei Obama. 'Ik begrijp dat verschillende naties verschillende tradities hebben. Maar het onbeperkt internet in de Verenigde Staten is een belangrijke macht.'

En Obama keek verder dan het internet. 'Vrije meningsuiting, ook kritiek die pijnlijk kan zijn, maakt me een beter leider, omdat het me dwingt om ook naar meningen te luisteren die verschillen van de mijne.'

'We willen geen enkel systeem opleggen aan een ander land', zei Obama. 'Maar vrije meningsuiting, onbeperkte toegang tot informatiebronnen en vrije politieke participatie zouden moeten gelden voor iedereen, ook voor etnische en religieuze minderheden, zowel in de Verenigde Staten als in China en eender welke andere natie.'

Samenwerking

Obama riep in Shanghai ook op tot een goede samenwerking. 'We bereiken meer als grote naties samenwerken dan wanneer ze elkaar bekampen.'

De president keek vooruit naar volgende maand, wanneer de wereld zich in Kopenhagen buigt over het klimaat. De ogen zullen op de Verenigde Staten en China gericht zijn, beseft Obama. 'Het is een last die onze landen moeten dragen.'

Obama, die in China aan een intensieve rondreis door Azië begonnen is, zal in het Verre Oosten één dag de tijd nemen om aan sightseeing te doen. Hij zal de Verboden stad en de Grote Muur bezoeken. Dinsdag heeft Obama een meeting met de Chinese president Hu Jintao. Thema's als handel, de wisselkoers, het economisch beleid, Noord-Korea, Iran en de klimaatsverandering zullen dan aan bod komen.

bron: DS 16/11/09

Ik vind dit zeer knap werk van Obama. China is een natie geworden waar niet meer naast kan gekeken worden. Het feit dat ze deze toespraak live uitgezonden hebben kan er op wijzen dat ze misschien openstaan voor verandering. De Chinezen zullen toch wel ongeveer geweten hebben wat Obama ging zeggen tijdens zijn toespraak? Het is te hopen dat de Chinese bevolking hetzelfde recht op vrije meningsuiting zal krijgen zoals wij het hier kennen!

Laatst aangepast door Yannick.Vissers : 16th November 2009 om 19:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.