actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2016, 11:18
Fouad.A*di Fouad.A*di is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Lommel
Posts: 25
Elektrische auto rijdt maar half zo ver als fabrikant belooft

In Nederland is voor het eerst een autofabrikant veroordeeld omdat die het verbruik van een wagen veel te rooskleurig had voorgesteld. Epko Horstman uit Zoetermeer kocht in 2013 een Nissan Leaf, een elektrische wagen die volgens de fabrikant met gemak 200 km in één ruk kon afleggen. “Ik had de wagen gekocht om elke dag naar mijn werk te rijden, een trip van 130 km. Maar niet één keer ben ik er geraakt zonder te moeten stoppen bij een laadpaal. Bij koud weer kwam ik zelfs niet verder dan 75 km.”

Na twee jaar procederen heeft een Nederlander zijn slag thuisgehaald tegen autofabrikant Nissan, die volgens de rechtbank valse beloftes heeft gedaan over het verbruik van zijn elektrische wagen. Epko Horstman kocht in 2013 een Nissan Leaf met de bedoeling om er dagelijks op een ecologische manier mee naar zijn werk te rijden, een afstand van zo’n 130 km. “Volgens de officiële informatie bedroeg de actieradius van de wagen 199 km. In ideale omstandigheden zou ik er zelfs 234 km mee kunnen rijden.”

34 keer getakeld

Maar al snel bleek dat een illusie. “Toen ik uit de showroom reed, ging het al meteen mis”, zegt Horstman. “Al na vijf minuten gaf de auto aan dat ik de eindbestemming, 80 km verderop, niet zou halen. Meteen kon ik al de takeldienst bellen.”

De dealer beloofde een oplossing, maar die kwam er niet. “In de maanden daarna heb ik mijn wagen liefst 34 keer moeten laten wegslepen omdat ik niet tijdig bij een laadpaal was geraakt”, zegt Horstman, die zich bedrogen voelde. “In normale omstandigheden kon ik met een volle accu 100 km rijden, amper de helft van wat de fabrikant had beloofd. Erger nog: bij koude temperaturen kwam ik niet verder dan 75 km.”

Horstman haalde allerlei kunstgrepen uit om toch maar niet stil te vallen. “Ik probeerde achter vrachtwagens te rijden om minder te verbruiken en reed meermaals in slakkengang over de pechstrook om toch maar tot bij een laadpaal te komen.” Uiteindelijk stapte hij naar de rechter en krijgt nu gelijk. “Ik heb mijn geld teruggekregen. Ik blijf geloven in elektrisch rijden, maar dan moet de dealer wel eerlijk zijn.”

Nieuwe meetmethode

Volgens Tony Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids, is de discussie over al te rooskleurig verbruik van wagens zeker niet nieuw. “Het is bekend dat zowel diesel-, benzine- als elektrische wagens veel meer verbruiken dan officieel wordt gecommuniceerd. Dat heeft vooral te maken met de manier van meten. Er wordt vandaag nog altijd een methode van dertig jaar geleden gebruikt, waarbij het verbruik in ideale omstandigheden in een laboratorium wordt gemeten. Er wordt gewerkt aan een nieuwe methode waarbij de metingen op de weg, en dus in reële omstandigheden, gebeuren. In 2017 zou die in voege gaan en moet er dus beterschap komen. In de tussentijd is het wel heel belangrijk dat een dealer eerlijk is tegenover zijn klanten over het verbruik van een wagen.”

Bron: http://m.hbvl.be/cnt/dmf20161214_02...brikant-belooft op 14/12/2016

Eigen mening: Ik vind het een schande dat de fabrikant heeft gezegd dat de auto 199 kilometer kan afleggen terwijl de man in werkelijkheid maar de helft van de kilometers kan afleggen die de fabrikant had beloofd. Tegenwoordig denken veel mensen aan het broeikaseffect. Het is zeer slecht voor het milieu en de gezondheid als men wagens op brandstof gebruikt. Bijgevolg beslissen ze dus vaker om een elektrische wagen te kopen. Het is vreemd dat in dit geval het zo lang heeft geduurd vooraleer de fabrikant werd aangeklaagd. Ik vind ook dat als er zich nog iets gelijkaardigs voordoet, de koper een heel hoge vergoeding moet krijgen voor de gevolgen van de foutieve informatie die ze hebben gekregen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.