actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2010, 18:42
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Angry Florent Pauwels onterecht zwart gemaakt door media

Dit artikel gaat over een gebeurtenis dat in 2006 plaatsvond, maar ik post dit hier toch, aangezien het proces nu aan de gang is. Vorige donderdag (18 november) is het proces gestart en volgende donderdag (25 november) wordt het vonnis uitgesproken. De reden waarom ik dit post is dat dit een perfect voorbeeld is van mediamanipulatie, en omdat ik het vreselijk vind om te zien hoe iemand compleet de grond in wordt geboord door de media. Ik wil dus dat de waarheid ook bekend wordt gemaakt, ipv alleen de versie van de media.



Artikel:

Nieuwpoort, Florent Pauwels vermoordde Katia met dertien messteken
Moeder geschokt na vrijlating moordenaar van dochter Katia donderdag 19 maart 2009

NIEUWPOORT - Agnes Dewulf reageert ontdaan op de voorwaardelijke invrijheidstelling van de moordenaar van haar dochter, Katia Vandenberghe. De man zat al in de cel sinds 2006.

Florent Pauwels en Katia Vandenberghe woonden 18 jaar samen in Geel toen Katia hem in mei 2006 verliet. Ze keerde terug naar haar thuisstad Nieuwpoort en trok in bij haar eerste man, de visser Willy D., in de Franslaan. Pauwels, toen 44, kon het vertrek van Katia echter niet verwerken en reageerde woedend. Via een privédetective achterhaalde hij waar Katia verbleef.
Pauwels huurde drie mannen in om haar te ontvoeren, maar dat plan viel in duigen. Op 15 juni 2006 trok Florent Pauwels dan maar zelf naar de woning van Katia's moeder, Agnes Dewulf, aan de Cardijnlaan 27 in Nieuwpoort. Hij wachtte zijn ex op en stak haar met dertien messteken dood.
Moeder Dewulf verwittigde de hulpdiensten, maar toen de politie arriveerde, was het al te laat. Pauwels sloeg op de vlucht, maar kon enkele dagen later worden opgepakt.

Gisteren, amper drie jaar na de feiten, vernam moeder Agnes echter dat de moordenaar van haar dochter in voorlopige vrijheid gesteld werd, zij het onder strenge voorwaarden. De kamer van inbeschuldigingstelling (KI) in Gent oordeelde dat de man al lang genoeg in voorhechtenis zat en dat hij geen direct gevaar betekent voor de maatschappij. Agnes reageert geschokt.
'Ik vind dit erg. Heel pijnlijk. Het doet me absoluut geen goed', reageert de 76-jarige moeder van Katia Vandenberghe. 'Ik heb geen vertrouwen meer in Justitie. Je mag dus mensen vermoorden, want na drie jaar kom je toch vrij? Dit is niet rechtvaardig!', zegt ze.
Of ze bang is? 'Neen, die man zal mij niets doen. Anders had hij me toen ook wel al vermoord. Hij heeft destijds wel gedreigd dat hij mijn kleinzoon zou vinden. Ik moet Kenneth dus nog verwittigen, want het is toch beter dat hij het weet. Maar Justitie moet veel strenger zijn. En straks volgt weer zo'n komedie in de rechtbank', zegt de vrouw.

Agnes had jarenlang schuldggevoelens. 'Die man heeft niet zomaar mijn dochter vermoord, hij heeft haar doodgestoken in mijn eigen huis, terwijl ik machteloos moest toezien. Dat is met niets goed te praten.'
Greet Vlaeminck, voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg in Veurne, reageert. 'De KI vond dat het mogelijk was om de maatschappij te beschermen zonder dat Pauwels in de cel blijft. Europa oefent bovendien steeds meer druk uit om alternatieven te zoeken voor de voorlopige hechtenis. En over enkele weken, voor de aanvang van zijn proces, zal Florent Pauwels hoogstwaarschijnlijk wel opnieuw aangehouden en opgesloten worden.'
bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...icleid=2Q27V9JL



Er zijn meerdere artikels verschenen over deze zaak. Deze artikels zijn te vinden op:
http://www.nieuwsblad.be/article/de...icleid=GQ2TB3UJ
http://www.nieuwsblad.be/article/de...icleid=K72KHHF3
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...gsterfilm.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...-bezielde.dhtml


Mening:
Zoals je wel zult merken als je de artikels leest wordt Florent telkens afgeschilderd als een koelbloedige moordenaar die zijn ex zonder reden ijskoud heeft gemaakt. Ik ken Florent echter persoonlijk (het is de nonkel van mijn vriend) en ik weet wat er gebeurd is. Hier is het echt verhaal:


Florent Pauwels is getrouwd geweest met Katia Vandenberghe. Tijdens hun huwelijk heeft Katia hem meermaals bedrogen, belogen en bestolen. Zij heeft meerdere minnaars gehad, ze plunderde vaak de bankrekening leeg voor haar eigen belangen en de belangen van haar minnaars en ze loog er telkens over. (Deze daden werden later toegegeven door de moeder van Katia, zij was hier immers van op de hoogte). Op een dag besloot Katia dat ze er genoeg van had, plunderde de bankrekening leeg en ging terug bij haar 1ste echtgenoot wonen. Florent zocht haar op omdat hij met haar wilde praten en hij wilde uiteraard wat van zijn geld terug. Katia ging echter niet akkoord, nam een mes en probeerde hem neer te steken. Tegelijkertijd begon ze te roepen en biechtte daardoor al haar daden op (het bedriegen, stelen, ...). Florent was razend, nam het mes af toen ze weer probeerde te steken en stak haar zelf neer (uit woede en uit zelfverdediging). Katia stierf aan haar verwondingen, Florent werd schuldig bevonden en heeft reeds meer dan 2 jaar in de gevangenis gezeten, waarna hij voorwaardelijk vrij kwam. Iedereen (inclusief Florent) ging ermee akkoord dat Florent in fout was gegaan, maar hij is geen echte moordenaar. Florent is helemaal geen slecht mens en hij heeft enorm veel spijt van wat er is gebeurd, het kwam vooral door de omstandigheden (een vlaag van woede). In de krant werd hij echter afgeschilderd als een koelbloedige moordenaar die zonder reden zijn ex heeft vermoord voor de ogen van haar moeder. Hier klopt echter niets van: hij heeft haar helemaal niet koelbloedig vermoord, de moeder was niet aanwezig (Flor belde zelf de hulpdiensten), en hij heeft haar 6 keer gestoken ipv de 13 keer die de krant verkondigde (Sommige kranten beweren zelfs dat hij haar 16 keer zou hebben gestoken, ze spreken elkaar dus nu al tegen...). Ook werd er in de krant vermeld dat hij mensen zou hebben ingehuurd om haar te zoeken en te ontvoeren, maar ook hier werden de feiten enorm verdraaid. Hij heeft niemand ingehuurd, maar hij vroeg wel aan iedereen die hij kende of iemand wist waar ze nu woonde, zodat hij met haar kon praten. Dat is een groot verschil.


Dit is dus een heel goed voorbeeld van hoe groot de macht van de media is. Zij kunnen informatie weglaten of vervormen, waardoor zij de feiten veranderen. Florent wordt hierdoor in een enorm slecht daglicht gezet, terwijl hij dit eigenlijk niet verdient. Oké, hij is in de fout gegaan, Katia had niet moeten sterven, en dat beseft hij zelf ook. Hij heeft dan ook zonder bezwaar 2 jaar in de gevangenis gezeten. Maar dit is geen reden om hem af te schilderen als een monster dat alles probeert om zijn ex te vermoorden.

Laatst aangepast door ellen.snoeckx : 23rd November 2010 om 21:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2010, 20:05
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Dit artikel werd deze avond gepubliceerd:

Moordverdachte Florent Pauwels "niet op de hoogte van omvang schuldenlast"

© belga
Voor het hof van assisen in Brugge werd vanmiddag ruime aandacht besteed aan de financiële situatie van het echtpaar Florent Pauwels-Katia Vandenberghe. Beschuldigde Pauwels zegt dat de schuldenlast voor hem pas duidelijk werd na het vertrek van zijn vrouw uit Geel. Hij gebruikt dit als een beweegreden voor zijn handelen. Pauwels staat voor het hof van assisen in Brugge terecht voor de moord op zijn ex-vrouw Katia Vandenberghe.

Uit het onderzoek bleek dat de schuldenlast van het echtpaar eigenlijk niet onoverkomelijk was. De tweeverdieners hadden voor ruim 50.000 euro aan openstaande schulden, maar een groot deel bestond uit openstaande en nog steeds lopende kredieten voor onder meer een wagen en de mobilhome. Pauwels was op de hoogte van iets meer dan de helft van die openstaande schulden. Naar eigen zeggen heeft hij nog nooit rekeninguittreksels bekeken. De zaken die werden gekocht, werden -dacht hij- cash betaald.

Leningen
De speurders ontdekten ook dat Katia Vandenberghe in de loop der jaren leningen voor kleinere bedragen afsloot, waar eigenlijk niemand van weet waarvoor ze dienden. Kasbons die ze hadden gekregen van familie en die ze gekocht hadden na een lottowinst van 7.500 euro, bleken niet in de kluis te liggen. Bovendien zorgde de vrouw ervoor dat de postwisseling sinds een drietal jaren op een ander adres toekwam, waardoor Pauwels geen zicht had op aanmaningen van deurwaarders en schuldeisers.

Chalet
Meester Coulier, advocaat van de moeder van het slachtoffer, merkte op dat Pauwels de dagen voor de moord weer in het bezit was van veel van de gemeenschappelijke goederen. De chalet in Geel, de wagen en de mobilhome had hij opnieuw bekomen. Later verkocht Pauwels de mobilhome. Dat geld (17.000 euro) had hij beter gebruikt voor het aflossen van de schulden dan voor het betalen van personen die Pauwels zouden helpen om Katia Vandenberghe te overmeesteren, merkte het hof op.

Kompanen
Nadien kwamen die kompanen getuigen. De man die volgens Pauwels 10.000 euro kreeg om te helpen Katia te spreken maar niks deed, was Franciscus Bleys. Die werd in 2008 tot 8 jaar cel veroordeeld in Turnhout. Hij ontkende geld van Pauwels te hebben ontvangen en zei dat hij nooit is ingegaan op zijn vraag om de verdwenen kasbons te recupereren. Een carrossier uit Herk-de-Stad die Pauwels kende uit de motorcross, was bereid om daarna te helpen. Hem werd in ruil de mobilhome als vergoeding beloofd. Ze huurden een bestelwagen en verduisterden deze met folie. Een eerste plan om haar op te pikken werd afgeblazen. De carrossier belde daarop twee Turken uit Brugge om te helpen. Op 13 juni schaduwen ze Katia Vandenberghe, maar hun vreemd gedrag zorgde ervoor dat ze enkele malen door de politie werden gecontroleerd. Daags nadien kwamen de vier opnieuw samen, maar de drie helpers kregen schrik en lieten Pauwels in de steek. (belga/kh)

23/11/10 18u50
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...uldenlast.dhtml


Hier wordt het verhaal al op een heel andere manier aangekaart. Dit is het eerste artikel waarin er ook eens wordt gesproken over de wandaden van Katia, ipv alleen maar te hameren op het feit dat Florent haar vermoord heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.