actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2009, 10:57
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Britse tabloids schieten opnieuw met scherp

Britse tabloids schieten opnieuw met scherp

• vrijdag 20 november 2009
• De Standaard
Ook na de verkiezing van Herman Van Rompuy als eerste president van de Europese Unie blijven de Britse tabloids hun pennen in vitriool doppen. Andere buitenlandse kranten zijn uiteraard veel genuanceerder. In Nederland debatteert men dan weer over de vraag of Balkenende nu al dan niet gezichtsverlies heeft geleden.


De Daily Express kopt ‘320.000 pond voor een president die niemand wou’. De krant ‘onthult’ dat de fanatieke federalist Van Rompuy het hoogste loon van alle leiders in de Westerse wereld zal hebben. De populistische krant weet ook te melden dat de ondemocratische benoeming er gekomen is bij het eten van truffels en zeebaars.
Niet alleen Van Rompuy moet incasseren, ook zijn nieuwe collega Catherine Ashton moet incasseren. ‘De Labour-barones heeft nooit een deftige job gehad, is nooit verkozen en dat maakt van haar een ideale kandidaat om ‘de laatste restjes democratie’ in Groot-Brittannië onderuit te halen.
De Britse kwaliteitspers is uiteraard veel genuanceerder. The Guardian vreest in zijn commentaarstuk wel dat er naar de twee jonkies niet zal worden geluisterd. De vraag van de voormalige VS minister van Buitenlandse Zaken Henry Kissinger, ‘Naar wie moet je bellen om ‘Europa’ aan de lijn te krijgen?’, blijft onbeantwoord, luidt het.
De Nederlandse pers heeft veel aandacht voor de eigen premier Jan Peter Balkenende die het niet haalde. ‘Balkenende moet knop omdraaien’, kopt De Telegraaf . ‘Zag hij zich de afgelopen weken wellicht al eens in gedachten als de eerste president van Europa, vanaf nu zijn het weer urenlange debatten in de Tweede Kamer. Ook het NRC Handelsblad discussieert over de vraag of Balkenende gezichtsverlies heeft geleden.
De New York Times had gisterenavond al een analyse online. De krant ziet in de keuze voor de onbekende Van Rompuy en Ashton een gebrek aan ambitie van de Europese Unie.
Opvallend is dat de gerenommeerde Amerikaanse krant Van Rompuy omschrijft als de man die zijn strepen verdiend heeft door het kalmeren van ‘etnische spanningen’ in zijn land.
CNN had aanvankelijk wat moeite om informatie over Van Rompuy te vinden. De eerste versie van hun onlinestuk meldde twee zinnen over de Belg en zeven paragrafen over Tony Blair die naast de post greep.
De Franse krant Le Monde heeft het over de goede onderhandelingskwaliteiten van Van Rompuy en citeert daarmee president Nicolas Sarkozy en de Duitse bondskanselier Angela Merkel.

http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20091119_085

Mijn mening:
Over artikel: Ik vind dit een interessant overzicht.Het artikel geeft een overzichtelijke samenvatting van wat andere Europese landen en Amerika van de eerst Europese president vinden.
Inhoud van het artikel: Het is wel duidelijk dat de Britten liever Tony Blair president zagen worden. Gelukkig hebben de Britse kwaliteitskranten wel meer oog voor het goede van Van Rompuy. Dat Amerika Van Rompuy mààr een 'onbekende' vindt, verbaast me niet. Maar deze 'onbekende' lijkt me een goed evenwicht tussen Amerika en Europa. Een Obama als eerste Europese president lijkt me persoonlijk te snel, te veel wilen. Maar ook zij hebben lof voor Van Rompuy.
Over het algemeen valt vooral op dat iedere lang nog veel meer bespreekt over hun eigen (ex-)presidentenskanditaten. Hopelijk is dit begin januari allemaal overgewaaid als Van Rompuys werk begint.

Zelf volg ik de politiek niet op de voet, maar ik heb wel vertrouwen in Van Rompuy. Mij lijkt hij de beste keuze te zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2009, 12:16
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Talking

Ik vond het echt lachwekkend dat de Britten zoveel roddelden over Van Rompuy. Ik geloof dat hij dat ginder goed gaat doen en ons België toch even nog harder benadrukken op internationaal niveau. Ik heb onlangs nog iemand een geweldig citaat horen zeggen: "Iemand die België kan leiden die kan alles aan."
De Britten moeten geen commentaar hebben geloof ik want als er 1 land in heel Europa het meeste protesteert tegen de Europese Unie, 1 land dat nog zijn eigen munt behoud en op alles commentaar levert, dan zijn het de Britten toch wel. Het is gewoon cynisch mocht Tony Blair die positie gekregen hebben, het is al cynisch dat ze de taak van buitenlandse zaken krijgen. De enige reden waarom die Britten nog zoveel respect krijgen is dat ze een grote financierder zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.