actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2013, 10:06
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Chirurg speelde medische informatie door aan voedingsindustrie

Orthopedisch chirurg Karl Fredrik A., tot voor kort verbonden aan het UZ Gent, is door de correctionele rechtbank in Gent veroordeeld tot drie maanden cel met uitstel omdat hij informatie over zijn patiënten doorverkocht aan de voedingsindustrie. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad dinsdag.


De bal ging aan het rollen toen Gentenaar Aimé Van Heddeghem in 2011 een telefoontje kreeg om hem aan te raden voedingssupplementen te kopen zodat de revalidatie van zijn knie-operatie goed zou verlopen.

De man vermoedde dat iemand binnen het UZ Gent die informatie had doorgespeeld want enkel zij waren op de hoogte van deze operatie. Hij diende een klacht in bij het ziekenhuis, dat een intern onderzoek opstartte. Hij bleek niet het enige slachtoffer te zijn. Het ziekenhuis kreeg in 2011 vijf soortgelijke klachten.

Het onderzoek wees de orthopedische chirurg Karl Fredrik A. aan als schuldige. Hij verkocht informatie door aan Nutri-Bel en Coshomed, verkopers van voedingssupplementen, vitaminesupplementen en antioxidanten.

De man bekende zijn misstap, kreeg een blaam en nam uiteindelijk ook ontslag. Maar omdat de klachten bleven komen, stapte het UZ Gent alsnog naar de rechtbank. Voor schending van de privacy van zijn patiënten en schending van zijn beroepsgeheim kreeg de chirurg drie maanden cel met uitstel


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131210_00880270

Mijn mening: Ik heb het moeilijk met het idee dat je eigen arts zomaar informatie over jou doorspeelt. De orthopedische chirurg verkocht informatie over zijn patiënten. De chirurg deed dit uit eigen belang om zelf wat geld bij te verdienen. De man in kwestie heeft het beroepsgeheim geschonden. Ik vind dat dit het belangrijkste aspect is van het beroep als arts. Je patiënten moeten zichzelf veilig en gewaarborgt voelen. Je kan als dokter echt niet zomaar informatie gaan verkopen. Ik vind dan ook dat de straf die de man werd opgelegd niet streng genoeg is. Hij kreeg drie maanden cel met uitstel, dat wil zeggen dat de man niet eens in de gevangenis zit, maar op vrije voet rondloopt. Ooit zal hij zijn straf moeten uitzitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.