actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2012, 08:10
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Politie wil vrijwilligers inzetten

De top van de lokale en de federale politie en minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) zeggen niet neen tegen het voorstel om vrijwilligers in te zetten bij de politie. Dat schrijft De Tijd.

Philip Pirard, de korpschef van de lokale politie van Hasselt, doet een oproep om onze politie te versterken met vrijwilligers. "Politiemensen krijgen steeds meer taken. Tegelijk leven we in budgettair moeilijke tijden. Veel politiemensen gaan met pensioen en de pensioenlasten stijgen zienderogen."

"Bij de brandweer werken we toch al langer met vrijwilligers? Waarom niet bij de politie? Bijvoorbeeld om het verkeer te regelen, parkeerboetes te schrijven of grote evenementen in goede banen te leiden."

Nederland
In Nederland kan de politie al sinds 1948 terugvallen op een vrijwilligerskorps. Ze dragen hetzelfde uniform en in sommige politiezones zelfs een dienstwapen. In elk geval krijgen ze handboeien, pepperspray en een wapenstok. De 2.500 vrijwilligers, die constant worden bijgeschoold, werken samen 19.000 uren voor de politie.

Jean-Marie Brabant laat alvast weten dat de Vaste Commissie van de Lokale Politie, waarvan hij de voorzitter is, het voorstel zal analyseren. "Ik verwerp het niet. Alleen moeten we nagaan of het rendabel is."

Obstakels
Ook Catherine De Bolle, de commissaris-generaal van de federale politie, is niet tegen het voorstel. "We hebben dit zelfs al concreet overwogen als een van de oplossingen om het politiepersoneel te optimaliseren. Alleen zijn er nog te veel obstakels. De wet laat het niet toe en het statuut van de politie is te complex."

Minister Milquet (cdH) staat "open voor nieuwe ideeën". "Als de Vaste Commissie voor de Lokale Politie een consensus bereikt, zullen we het voorstel bekijken."

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...-inzetten.dhtml

Mening :
De Belgische politie zou graag kunnen terugvallen op een vrijwilligerskorps zoals ze in Nederland al kunnen terugvallen op een vrijwilligerskorps. Alleen zijn er hier in België nog wat obstakels : de wet laat het niet toe en het statuut van de politie is te complex.
Dit vind ik jammer, omdat ik denk dat het inzetten van vrijwilligers in een politiekorps geen slecht idee is. Bij de brandweer werken uiteindelijk ook al langer vrijwilligers.
Uiteindelijk leven ze ook in een budgettair moeilijke periode, door vrijwilligers aan te nemen, kan deze periode misschien wat dragelijker worden. Bovendien worden de pensioenslasten die zo hoog zijn binnen de politie, omdat er zoveel mensen met pensioen gaan, misschien wat minder.
Ik denk als de vrijwilligers zoals in Nederland continu worden bijgeschoold en geen criminele achtergrond hebben, dat dit geen enkel probleem kan zijn. Ik denk dat dit enkel een aanwinst kan zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2012, 12:11
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik vind dit eerlijk gezegd een belachelijk idee. Ik vind dat het ambt van politieagent enkel mag worden uitgevoerd door een goed gescreende en opgeleide persoon.
Men kaart al lang het tekort aan politieagenten aan en men heeft ook al verschillende oplossingen aangekaart. één van de mogelijke oplossingen was het verlagen van het niveau van de ingangsproeven van de politieschool. Dit voorstel werd echter ogenblikkelijk afgekeurd omdat men zegt dat ons veiligheidsgevoel enkel kan verhoogd worden en de criminaliteit enkel kan worden aangepakt door professionele mensen. Mensen die duidelijk zijn gescreend en wiens profiel geschikt werd bevonden om de functie van politieagent te beoefenen.
Dat men dan nu ineens met het idee van vrijwilligers op de proppen komt, vind ik dan ook ronduit belachelijk. Deze personen zijn niet gescreend en hebben geen enkele politieopleiding genoten.
Iedereen kan zo al voorspellen dat hier enkel machtsmisbruik van gaat voortkomen. Iemand zonder ervaring een wapen is zijn hand stoppen, is gewoon vragen om problemen.
Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik zelf de functie van politieagente heb beoefend en weet met welke situaties deze mensen te maken gaan krijgen. Het is belangrijk om elke situatie op een juiste manier in te schatten en op een juiste manier te handelen. Dit is gewoon niet mogelijk zonder enige ervaring.
Het korps is nu al zo druk bezig dat de tijd om vrijwilligers op te nemen en te begeleiden er echt niet meer bij kan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.