actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2014, 10:17
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Reclamespot voor beschutte werkplaatsen te beledigend

Een reclamespot die tewerkstelling via beschutte werkplaatsen promoot, wordt uit de ether gehaald omdat hij te beledigend zou zijn voor mensen met een handicap. In de spot verkondigt een fictieve bedrijfsleider onder meer dat hij "geen medelijden heeft met gehandicapten" en hen daarom aan het werk zet. Dat schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Belang van Limburg.
"Mindervaliden, blinden, slechthorenden, voor mij moet iedereen die kan werken, werken. Geen discriminatie. En ik zet die ook aan het werk. Drukken, verpakken, tuinieren", zegt de fictieve bedrijfsleider -acteur Ben Van Ostade- in de spot.

De Brusselse federatie van beschutte werkplaatsen (Febrap) koos bewust voor de politiek incorrecte toon, maar dat leidde tot klachten. De zwarte humor wordt niet door iedereen gesmaakt. "We beseffen dat de spot de aandacht trekt door de toon", zegt Michael Lans van Febrap.

"Maar let op de onderliggende gedachte: werknemers met een handicap willen geen medelijden: ze willen beschouwd worden als een échte arbeider of bediende. Die boodschap hebben we al vaak proberen te verkopen, weliswaar op een softe manier, maar pas nu vallen we op."

"Mensen met handicap kunnen tegen stootje"

De Jury voor Ethische Praktijken (JEP), de waakhond van de reclamesector, heeft na een klacht gevraagd de spot niet langer uit te zenden. De JEP vindt dat de onderliggende gedachte onvoldoende duidelijk is. "We begrijpen dat deze spot bedoeld is om sociale tewerkstelling te promoten, maar het risico bestaat dat de boodschap respectloos overkomt", motiveert de JEP haar beslissing.

Bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap waren ze geschrokken door de hardheid van de campagne. "Wij zouden nooit op deze manier communiceren", zegt Karina De Beule, die wel begrijpt waarom Febrap het anders aanpakte. "Ze beseften dat een soft verhaal onopgemerkt zou passeren. Ze wilden dus choqueren."

"Over de manier waarop valt te discussiëren, maar ik ondersteun wel hun kerngedachte. Mensen met een handicap kunnen echt wel tegen een stootje. Ze zijn weerbaarder en minder hulpeloos dan we denken."

Vooroordelen moeten verdwijnen

TV-kok en ondernemer Wim Ballieu, de man achter "Balls and Glory", stelt 6 mensen uit een beschutte werkplaats te werk, en volgend jaar komen daar nog 2 mensen bij. "Ik heb zelf een beperking", klinkt het. "Ik kan niet lange tijd hetzelfde doen. Balletje rollen, putje maken, vulling insteken, en dat 60 keer per uur, ik hou dat geen 2 uur vol. Mensen met een beperking vinden juist rust in zo'n repetitieve job."

Ballieu vindt het dringend tijd dat de vooroordelen over beschutte werkplaatsen verdwijnen, zoals dat mensen in beschutte werkplaatsen traag zouden zijn. "Elke gehaktballendraaier fabriceert 350 stuks per dag, dat zijn er 55 à 60 per uur. Toch een mooi aantal, hé? Ze werken in de eerste plaats secuur."

Bron : http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2169658

Mening :

Ik heb het reclamespotje jammer genoeg niet gezien, maar ik vind de kerngedachte van deze reclame heel mooi. De onderliggende gedachte is namelijk dat werknemers met een handicap geen medelijden willen, ze willen beschouwd worden als een échte arbeider of bediende.

Mensen met een handicap worden in onze maatschappij alsmaar vaker gediscrimineerd omwille van hun beperkingen. Dit heeft als gevolg dat hun kansen op de arbeidsmarkt relatief klein zijn, wat zeer jammer is. Mensen met beperkingen hebben ook hun talenten en kwaliteiten, die ze kunnen benutten op de werkvloer, maar ze krijgen hier de kans gewoon niet voor. Met dit reclamespotje willen ze net aantonen dat deze mensen ook een kans verdienen en dat ze evenwaardig zijn als 'normale' mensen. Die boodschap hebben ze al vaker proberen te verkopen, maar ze hebben gemerkt dat een softe manier geen effect heeft op de buitenwereld, vandaar dat ze het in een ander daglicht wilden stellen. En dit werkt !

Er worden misschien harde en choquerende woorden gebruikt, zoals : 'Heb geen medelijden met gehandicapten!' Maar mensen met een beperking hebben ook helemaal geen medelijden nodig. Continu aangestaard worden op straat met medelijdende blikken omdat ze anders zijn dan de rest is onnodig. Deze mensen kunnen tegen een stootje en hebben hun beperking/handicap aanvaard. Het is niet omdat ze met een beperking leven, dat ze niet voor zichzelf kunnen ze zorgen of niet kunnen werken. En dat wil dit reclamespotje duidelijk maken.

Ik kan wel begrijpen dat dit reclamespotje voor veel mensen respectloos is.
Maar is het net dit niet dat we moeten bereiken om de boodschap duidelijk te maken?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.