actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2015, 18:37
rani.v*nthielen rani.v*nthielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Beerzel
Posts: 20
“Pervers om jongeren te betalen tijdens opleiding”

ONDERWIJSVAKBOND SCHIET PLANNEN CREVITS EN MUYTERS AF VOOR NIEUW STELSEL VAN LEREN EN WERKEN
Vandaag om 03:00 door Jens Vancaeneghem bron: hetnieuwsblad.be

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil een nieuw systeem van duaal leren invoeren, waarbij leerlingen een vergoeding krijgen zodra ze geld opbrengen voor het bedrijf waarin ze hun opleiding krijgen.

Onderwijsvakbond COC maakt brandhout van de plannen van ministers van Werk Philippe Muyters (N-VA) en Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) om duaal leren in te voeren, waarbij leerlingen vooral in een bedrijf hun opleiding krijgen. Topman Jos Van Der Hoeven noemt het “pervers” dat jongeren een financiële vergoeding krijgen van zodra ze het bedrijf geld opbrengen. “Leerlingen zijn meer dan goedkope werkkrachten.”
“Pedagogisch onverantwoord”, noemt de Christelijke Onderwijscentrale (COC) de plannen voor duaal leren. Leerlingen volgen er tot 80 procent van de opleiding in een bedrijf en kunnen instappen vanaf ze vijftien jaar zijn.

De Vlaamse regering heeft nu een ontwerpbesluit klaar om vanaf 1 september 2016 proefprojecten in te voeren in het technisch en beroepsonderwijs. Op termijn moet duaal leren alle bestaande vormen van leren en werken, zoals het deeltijds beroepsonderwijs, vervangen. Nu kiezen leerlingen daar vaak voor omdat ze schoolmoe zijn. Duaal leren moet een bewuste en gemotiveerde keuze worden.

“Alleen bestaat nu de kans dat leerlingen ervoor kiezen omdat ze een financiële vergoeding krijgen”, zegt Jos Van Der Hoeven van COC. “Mocht dat werken om leerlingen te motiveren, waarom voeren we het dan niet meteen in voor alle schoolmoeë jongeren?”

Eigen mening:
Langs de ene kant is het wel een goed voorstel, zeker voor jongeren die schoolmoe zijn. Zo kunnen zij ook proeven van het bedrijfsleven en weten ze of ze het graag doen of niet. Ze moeten hier ook een vergoeding voor krijgen vind ik. Anders zou er te hard van 'geprofiteerd' worden door bedrijven, "goedkope werkkracht". Maar langs de andere kant creëer je misschien een financiële oplossing voor gezinnen die het moeilijk hebben. Ook zouden er misschien veel leerlingen kiezen voor een opleiding onder hun niveau, omdat ze er geld mee kunnen verdienen. Besluit: goed voorstel, maar er is nog wel wat werk aan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2015, 00:25
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Ik ben het deels akkoord met de mening van Rani, het is inderdaad een goede oplossing om jongeren te motiveren met financiële middelen. Voor hen is het geld zeer welkom en ze hebben een drijfveer om hun opleiding af te maken. Toch heb ik lichte bedenkingen bij het systeem omdat er geen bepaald bedrag geplakt is, zo krijg je jaloezie binnen de groep van deze bepaalde jongeren. Als ze zien dat de ene meer gaat verdienen als de andere gaat het voor sommigen ook een averechts effect hebben en gaan ze juist gedemotiveerd geraken. Tijdens een lezing van een leerkracht uit het deeltijds onderwijs hebben we dit onderwerp dan ook aangekaart en zij kon ons zeggen dat dit inderdaad soms voor problemen zorgt, de leerlingen zien wat ze verdienen en zullen teleurgesteld zijn als hun loon minder is.Daarom denk ik dat er wel potentieel zit in dit voorstel, maar er moet toch nog wat aan gewerkt worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2015, 12:01
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Eerlijk gezegd vind ik het een slecht voorstel en kan ik wel begrijpen dat het wordt afgewezen. Als leerkracht in wording moet je stages lopen, dit om het vak te leren. Zo moeten talrijke andere opleidingen ook stages lopen om het vak te leren. Zij krijgen hier geen vergoeding voor terwijl ze op hun beurt ook een steentje bijdragen. Ze zijn misschien niet volwaardig maar doen toch erg hun best om er het beste van te maken.

Waarom zouden we jongeren in het secundair die voor dezelfde doeleinden (nl. het leren van een vak/beroep) wel financiering bieden? Omdat ze schoolmoe zijn? Als ze schoolmoe zijn, zouden ze sowieso voor het systeem van duaal leren kunnen kiezen. Als geld de enige stimulans voor sommigen kan zijn om een bepaald vak te leren, zijn we niet goed bezig. Financiering mag dus geen stimulans zijn voor jongeren om een bepaalde opleiding af te maken. Zo creëer je inderdaad, zoals Gilles al zei, jaloezie op hoog niveau. Want waar trek je de lijn bij vergoedingen? Welke arbeid verdient welke vergoeding? De ene onderneming is ook de andere niet op vlak van regels. Ik stel mij toch vele vragen bij dit voorstel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.