actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2009, 22:01
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Op vtm komen vrouwen meer aan bod dan op VRT

Vlaams minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) zei donderdag dat ze het straf vindt dat de nieuwe, negenkoppige jury van De Slimste Mens ter Wereld amper één vrouw telt: de actrice Sien Eggers. Maar die jury blijkt verre van het enige mannenclubje te zijn bij de openbare omroep, zo melden de Coreliokranten vandaag.

De politicologen Marc Hooghe en Knut De Swert namen alle nieuwsuitzendingen van vtm en VRT sinds 2003 onder de loep. Hun analyse toont dat vtm systematisch meer vrouwen aan bod laat komen. Het aandeel vrouwenstemmen bij vtm ligt rond de 30 procent. Bij de VRT is dat 25 procent, en daar krijgen ze ook minder spreektijd dan mannen.

Bizar, vinden Hooghe en De Swert: "De openbare omroep heeft al lang een diversiteitsbeleid, terwijl dat woord bij vtm nog moet worden uitgevonden". En problematisch, "omdat onze kijk op de werkelijkheid vooral bepaald wordt door wat we in de media zien."

"Wie nu naar het televisienieuws op de VRT kijkt, krijgt de indruk dat vrouwen vooral actief zijn als bejaardenverzorgster, wachtende moeder aan de schoolpoort, slachtoffer van een misdrijf of hoofddoekdragende scholiere. De maatschappelijke realiteit in Vlaanderen is in dertig jaar sterk gewijzigd, alleen blijken journalisten vaak nog een verouderde bril op te hebben." (belga/mvdb)

bron: De Morgen 31 oktober 2009

Eigen mening
Ik vind het vreemd dat er op VTM meer vrouwen aan bod komen, dan op VRT. Zelf kijk ik altijd naar VRT en het was me nog nooit opgevallen dat vrouwen zo weinig aan bod komen. Ik vond altijd dat VRT de meest vooruitstrevende zender was, dus ik was ervan overtuigd dat vrouwen evenveel te zien waren als mannen. Blijkbaar is dat niet het geval. Misschien iets om op te letten tijdens onze volgende nieuwsanalyses .
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.