actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2013, 09:31
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Hoe Pampers zijn klanten al jaren misleidt

PRODUCENT STOPT HEIMELIJK STEEDS MINDER LUIERS IN EEN PAK DERTIEN LUIERS MINDER IN ZEVEN JAAR

Hoe Pampers zijn klanten al jaren misleidt

Dezelfde prijs, maar minder luiers per pak. Met die verdoken prijsverhoging misleidt Pampers volgens de Duitse consumentencentrale nu al zeven jaar de klanten. ‘Een truc van de foor die wel meer wordt gebruikt', zegt Test-Aankoop.
Volgens de Verbrauchers*zentrale Hamburg misleidt luier*fabrikant Procter & Gamble al jaren de kopers van Pampers door systematisch het aantal luiers in een pak te verminderen. Volgens een berekening van de consumentenvereniging gebeurde dat de afgelopen zeven jaar vier keer. Sinds 2006 liep het aantal luiers in een pak van gewichtscategorie 4 stapsgewijs terug met dertien stuks, een kwart minder dan destijds. ‘Als Procter & Gamble zo voortdoet, verkopen ze binnenkort lege verpakkingen', schimpt de consumentenorganisatie.

‘Pampers worden in heel Europa in dezelfde verpakkingen verkocht', zegt marketing*expert Gino Van Ossel. ‘Dus overkomt de Belgische consument hetzelfde. Het volume verminderen is een typische techniek die in crisistijden wordt gebruikt omdat het voor de fabrikant een elegante manier is om een prijsverhoging door te drukken. De prijs per pak verhogen valt de consument veel sneller op. Men gaat ervan uit dat de meeste kopers niets zullen merken.'

‘Een zachte variant is de verlaging van het gewicht van een voedingsproduct. Zo heeft Mars de productiekosten gereduceerd door zijn repen met vijf procent in te korten. Zo'n besparing kan je makkelijker verkopen: de klant zal er geen reep meer door eten, en het is nog gezonder ook. Maar wat Pampers doet, is een zuivere prijsverhoging. Je bent verplicht om meer luiers aan te kopen, want je baby zal niet minder vaak zijn behoefte doen.'

Professor Van Ossel meent dat een dergelijke techniek geen lang leven beschoren is. ‘Vergelijk het met de verpakkingen in de jaren 60 en 70, die steeds meer lucht bleken te bevatten. Vroeg of laat doorzien de meeste mensen de truc. De kans is groot dat ze zich belazerd voelen en beter zullen gaan uitkijken.'

Ook Test-Aankoop, dat in zijn mei-nummer aandacht besteedt aan het fenomeen, bestempelt de techniek als ‘een valstrik en een truc van de foor'. Ivo Mechels: ‘Een gouden tip: staar je niet blind op het bedrag op de verpakking, maar bekijk de prijs per gewichtseenheid of per stuk. De meeste winkels vermelden die apart.'

Procter & Gamble zegt dat het zijn product de afgelopen jaren gevoelig heeft verbeterd en dat het aantal luiers altijd duidelijk wordt aangegeven op de verpakking.

Bron: Het Nieuwsblad, 12/04/2013, Geert Neyt

Commentaar:
Dit vind ik persoonlijk echt smerige trucjes. Maar je moet als klant en koper steeds opletten. Ik zou persoonlijk dikwijls de prijs per pamper willen weten om te vergelijken met andere merken. Dan merk je meteen op dat de prijs redelijk hoog ligt ten opzichte van de anderen. Ik denk dat we "pampers" zelf niets kwalijk kunnen nemen want ze vermelden het aantal duidelijk op de verpakking. Als je niet bedrogen wil uitkomen zal je dus gewoon beter moeten opletten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th April 2013, 18:54
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Ik denk dat we niet uit het oog mogen verliezen dat het nog steeds een commerce blijft. Natuurlijk wil elke consument zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld en misschien vooral nog eerlijkheid. Maar zoals Jana zegt, het is niet dat Pampers minder aantallen in de verpakking stopt dan op de verpakking vermeldt staat. Natuurlijk hebben producenten van zulke producten iets meer vrij spel omdat je niet echt een andere keuze hebt dan luiers te kopen wanneer je een baby hebt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th April 2013, 09:15
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
De economie en de crisis. Op zich ken ik er niet genoeg van om daarover mijn boekje open te doen. Maar de laatste jaren kunnen we er niet meer omheen. De meesten voelen het of beginnen het te voelen. Terwijl de consument minder geld heeft om uit te geven, verhogen de bedrijven steeds de prijzen van hun producten. Natuurlijk begrijp ik ook dat zij zich in een crisistijd bevinden. Toch zijn het precies de levensnoodzakelijk producten dat duurder worden. Brood bijvoorbeeld, nog niet zó heel lang geleden betaalden we 20 frank voor een brood. Nu is dat € 2,20. Het is geen oplossing om te zeggen dat je stopt met brood te eten. Hetzelfde zien we nu met Pampers, je kan je kind moeilijk in zijn broekje laten plassen, om nog maar te zwijgen van zijn grote behoeften. Je kind kan dus niet zonder luiers, maar de prijs wordt wel steeds hoger.
Dat luxeproducten duurder worden, tot daar aan toe. Je kan wel zonder sigaretten en alcohol leven. Maar de levensnoodzakelijke producten dat begrijp ik niet helemaal. Het is te zeggen ik begrijp het wel, iedereen heeft deze producten nodig. Dus net op die producten halen ze het meeste winst. Maar het wil gewoon niet in mijn kopje dat er mensen op kosten van mensenlevens winst willen maken. (Ik zou dan ook nooit een goede bedrijfsleider kunnen zijn ) We zien steeds meer en meer mensen die deze levensnoodzakelijke producten niet meer kunnen kopen. Die mensen leven EN in armoede EN ongezond. Dan wordt het moeilijk om nog iets van je leven te maken.
We hebben dan natuurlijk nog het fenomeen 'De Index'. Maar de stijging van de prijzen en de stijgingen van ons loon zijn die ooit navenant geweest? Ik dacht het niet!
Maar wanneer zullen we uit deze crisistijden verlost zijn?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.