actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2015, 17:47
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Gewone scholen worstelen met bijzondere kinderen

Een meisje van 5 zal het niet redden in het eerste leerjaar van de gewone school. Dat vindt haar moeder, dat vindt haar school. Toch mag ze niet naar het buitengewoon onderwijs gaan. De gevolgen van het M-decreet worden zichtbaar.

Flo (5) lijdt aan een zware vorm van epilepsie. Ze zit in de derde kleuterklas van haar Gentse school, maar kan niet wat haar leeftijdgenootjes kunnen. Het meisje heeft moeite om zich te concentreren. Een ventje tekenen lukt niet. Met enkele uurtjes extra begeleiding is de situatie voor haar kleuterjuf voorlopig leefbaar. Maar wat volgend jaar? Haar moeder, An Nelissen, fotoredactrice bij De Standaard, denkt niet dat ze het eerste leerjaar in een gewone school zal aankunnen. De juf en de directrice zijn het daarmee eens.

Het is het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) dat het verslag (voordien het attest) moet opstellen dat een kind recht geeft op extra zorg in het gewoon onderwijs, of op toegang tot het buitengewoon onderwijs. In het geval van Flo wil het CLB dat vooralsnog niet doen. An heeft nu het gevoel dat ze klem zit.

Besparingsmaatregel

‘De school is van goede wil, maar zonder extra hulp kunnen zij Flo onmogelijk goed begeleiden in het eerste leerjaar.’Lut Bousard, de directrice van de kleuterschool, bevestigt dat Flo amper kans op slagen heeft. ‘Ze heeft individuele begeleiding nodig en die kunnen wij niet garanderen. De derde kleuterklas overdoen is een optie, maar uitstel van executie.’

Het eerste leerjaar is onhaalbaar, maar zonder verslag kan Flo niet naar het buitengewoon onderwijs. Over die impasse schreef An een bijdrage op haar blog en ze kreeg er prompt tientallen reacties op.

Flo’s geval is een gevolg van het M-decreet, dat vanaf 1 september 2015 in werking treedt en door de vorige Vlaamse regering werd goedgekeurd. Het had als nobele bedoeling meer kinderen naar het gewoon onderwijs, en dus minder naar het buitengewoon te sturen.

‘Zonder extra middelen is het M-decreet niet meer dan een besparingsmaatregel’, vreest An. ‘Binnen enkele jaren zullen ze opnieuw geld moeten vrijmaken om al die gefrustreerde kinderen, leerkrachten en ouders op te lappen.’ Nochtans zou An niets liever willen dan dat haar dochter naar het gewoon onderwijs kan. ‘In een ideale wereld is inclusie de norm, maar in grote klassen en zonder extra begeleiding gaat dat niet. In het buitengewoon onderwijs zou ze openbloeien, nu moet ik haar eerst laten falen.’

‘De toepassing van de criteria om een verslag toe te kennen, is inderdaad strikter geworden’, bevestigt Hugo Van de Veire, de directeur van het Vrije CLB van Gent.

Hij heeft nog geen weet van veel vergelijkbare gevallen. ‘Het omgekeerde komt vaker voor, dat ouders willen dat hun kind naar het gewoon onderwijs gaat, zelfs als de school dat weinig haalbaar noemt’, zegt Van de Veire. ‘Het M-decreet is nog nieuw en er bestaan nog wel wat twijfels over de interpretatie. Maar het oordeel hoeft niet definitief te zijn. Ouders kunnen het gesprek aangaan.’

De vrees dat een kind het in het gewoon onderwijs moet proberen en als het dan toch niet lukt, naar het buitengewoon moet verhuizen, vindt Van de Veire overtrokken. ‘Niet alles valt te voorspellen. Een kind ontwikkelt zich, soms met sprongen. De school evolueert ook in haar zorgbeleid, waardoor ze beter tegemoetkomt aan de noden van een kind.’

65.000 kinderen

Betrouwbare cijfers over hoeveel kinderen de overstap kunnen maken naar het gewoon onderwijs, bestaan er momenteel niet. De volledige doelgroep is 65.000 kinderen groot, 15.000 van hen zitten vandaag al in het gewoon onderwijs. ‘Al voor we de monitoring begonnen zijn in het kader van het M-decreet, was de trend zichtbaar dat meer kinderen naar het gewoon onderwijs gingen’, zegt de minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V). Ze bevestigt dat er samen met de kinderen middelen moeten verschuiven van buitengewoon naar gewoon. Bedragen noemt ze nog niet, maar ze wil daar bij de volgende begrotingscontrole werk van maken.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf2015...a36a09707a37f98
17-03-2015

Mening:
Het is in sommige gevallen zeer lastig dat je dit wel als leerkracht, directrice en ouder doorhebt dat een kind het niet zal aankunnen om les te volgen in het gewoon lager onderwijs. Om toegelaten te worden in het buitengewoon onderwijs heb je nu eenmaal het attest van het CLB nodig. De regels zijn veranderd door het invoeren van het M-decreet en ze moeten strikter zijn, toch vind ik het niet eerlijk tegenover het meisje. Individuele begeleiding kan niet steeds gegarandeerd worden in het gewoon onderwijs, maar wel in het buitengewoon onderwijs. Volgens mij is het heel moeilijk als ouder om te moeten toezien op het feit dat je kind faalt, want daardoor krijgt ook het kind minder zelfvertrouwen en durft het minder leeruitdagingen aan. Het gewoon onderwijs zou haar kansen afnemen, terwijl het buitengewoon onderwijs ze zal kunnen aanbieden. Dit is echter niet bij iedereen zo!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2015, 10:41
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Gewone scholen worstelen met bijzondere kinderen

Toen we tijdens PDV3 over het M-decreet moesten leren had ik hier al mijn bedenkingen bij. Men heeft gelijk dat wanneer men zegt dat sommige jongeren evenveel slaagkansen hebben in het gewoon onderwijs mits enige hulp. In één van mijn stageklassen zat er een jongen met autisme (hij had veel moeite met sociale contacten) maar als ik duidelijk tegen hem zei met wie hij samen moest werken en wat ze moesten doen was er geen enkel probleem.
MAAR! Sommige jongeren zitten met een reden in het bijzonder onderwijs, dit is niet zomaar. 3 jaar geleden ben ik als monitor mee gegaan op een kamp voor kinderen met een mentale beperking en als ik eerlijk mag zijn, kan ik zeggen dat de helft het waarschijnlijk niet zou halen in het gewoon onderwijs. Er was een jongen die een extreme vorm van autisme had en compleet in zijn eigen wereld leefde. Op kamp hebben we hem ook een persoonlijke begeleider gegeven die hem bij wijze van spreken 24/24 volgde en hielp omdat dit anders niet lukte.
Ik begrijp dat men inclusie wilt en elke jongere een kans wilt geven op een 'normaal' leven in het gewoon onderwijs, maar zoals Sien al zei is het zeker zo belangrijk dat de jongeren hun zelfvertrouwen op peil blijft en niet vermindert omdat ze niet mee kunnen in het gewoon onderwijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.