actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2017, 19:27
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Nog lang geen duidelijkheid over kernuitstap

Het ontwerp van Energiepact dat op het bureau van minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR) ligt, belooft weinig goeds. Dat schrijft De Tijd dinsdag, die het ontwerp heeft kunnen inkijken.



Op de cruciale vraag of de geplande kernuitstap in 2025 een haalbare kaart is, komt geen antwoord. En zolang daarover geen duidelijkheid komt, dreigen de noodzakelijke investeringen in hernieuwbare energie uit te blijven, luidt het.

Marghem wil eind dit jaar een energiepact afsluiten met haar Vlaamse, Brusselse en Waalse collega's waarin de energievisie van ons land wordt uitgewerkt. De vraag is hoe we de omslag naar hernieuwbare energie kunnen maken en wat dat zal kosten. De administratie heeft op vraag van de energieministers een ontwerp opgesteld dat de basis moet vormen voor de politieke onderhandelingen.

Maar volgens De Tijd is het document niet meer dan een uitgebreide catalogus van wat allemaal mogelijk is. Nergens worden scenario's uitgewerkt, laat staan dat een en ander becijferd is op basis waarvan de politiek dan kan beslissen.

Het ontwerp van energiepact geeft nergens uitsluitsel over de haalbaarheid van de kernuitstap, die zou neerkomen op een verlies aan elektrische productiecapaciteit van 6.000 MW. Nochtans moet hierover snel duidelijkheid komen, want anders dreigen de noodzakelijke investeringen in hernieuwbare energie uit te blijven.




10/10/17
Bron: Belga
http://www.knack.be/nieuws/belgie/n...mal-910661.html




Eigen mening
Het is zeer vreemd dat er nog geen scenario's zijn uitgeschreven waarin staat waar de moeilijkheden en verbeteringen van hernieuwbare energie zijn. Als ik dit artikel lees voel ik me voorgelogen door de Belgische regering met de beloftes over het milieu en de verbetering hiervan maar als puntje bij paaltje komt wordt er maar half werk verricht. Eerder deze maand posten ik een artikel dat de kerk 'groen' gaat en hoe activerend deze actie kan zijn en positief en dan lees ik dit artikel en word ik ontmoedigd.
Ik ben voorstander van hernieuwbare energie maar ik begrijp ook dat België niet ineens de kerncentrales gaat sluiten. Er moet een brug zijn tussen de twee en ik dacht dat hieraan gewerkt werd. Vanuit dit artikel is het duidelijk dat er aan deze brug amper wordt gewerkt.
Al jaren hoor je in het nieuws de tijdelijke sluiting van Doel en Tihange maar wanneer wordt deze nu definitief? Scheurtjes in de stalen wanden en het feit dat het negatieve gevolgen heeft voor het milieu is blijkbaar niet goed genoeg. Ik vraag me af, moet er eerst iets rampzalig gebeuren voor we gaan beseffen dat het werkelijk een probleem is?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.