actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th September 2015, 18:10
Lien H*mels Lien H*mels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westmalle
Posts: 77
Unizo wil van vluchtelingen ondernemers maken


Vluchtelingen die in het Maximiliaanpark in Brussel verblijven, kunnen een opleiding krijgen om als zelfstandige aan de slag te gaan. Medewerkers van ondernemersorganisatie Unizo zullen er donderdagnamiddag in het Arabisch de nodige info geven aan de asielzoekers.


Dat meldt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. Volgens de ondernemersorganisatie, die de voorbije dagen poolshoogte ging nemen in het park, is er ter plaatse duidelijk een nood aan verschillende soorten informatie.

Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove bevestigt. ‘We gaan vanaf 14.00 uur een tent opslaan in het park’, zegt ze. ‘We zullen er - in het Arabisch - de asielzoekers informatie geven over hun procedure, en we zullen hen uitleggen wat ze moeten doen, indien ze in het land mogen blijven, om ondernemer te worden of om te kunnen werken.’

Met de opleiding wil Unizo naar eigen zeggen ook ‘de boodschap uitsturen dat bij de vluchtelingen mensen zitten met heel veel competenties en potentieel’ voor onze arbeidsmarkt. De Unizo-leden krijgen donderdag ook informatie over de voorwaarden om een vluchteling te kunnen tewerkstellen.

VBO en Voka

De opleiding van Unizo sluit aan bij een reeks werkgeversacties. Zo organiseert werkgeversfederatie VBO vrijdag een taskforce over de problematiek en riep Voka op om vluchtelingen zo snel mogelijk op de arbeidsmarkt toe te laten en de asielprocedure te versnellen.
Woensdag bleek nog dat vakbonden en werkgevers het eens zijn dat oorlogsvluchtelingen na vier maanden toegang moeten krijgen tot de arbeidsmarkt, in plaats van de huidige termijn van zes maanden.

Bron: De Standaard, 10/09/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150910_01859570

Eigen mening:

Vluchtelingen verliezen hun toekomst. Mensen laten alles achter om halsoverkop te vertrekken naar een onbekend land waar ze niet geaccepteerd worden en waar hun diploma niets meer wil zegen. Ik kan, in de naam van ons land, zeggen dat we het niet goed aanpakken. Er is nog veel werk aan de boeg.
Het feit dat de Unizo dit initiatief neemt is enkel een stap in de goede richting. Tussen de grote groep vluchtelingen bevinden zich heel wat intelligente mensen die graag iets aan hun toekomst willen doen. Dankzij zo’n initiatief kunnen ze ook een stap in de richting van die toekomst doen.
Het pad is nog lang en het zal niet gemakkelijk zijn om die mensen perfect op te vangen. Als er een stap gezet moet worden, laat het dan één in de goede richting zijn. Unizo is hier, naar mijn mening, in geslaagd. Respect!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th September 2015, 09:41
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
Unizo neemt inderdaad een mooi initiatief. Het is belangrijk voor de vluchtelingen om zo snel mogelijk terug een doel in hun leven te hebben. Dat kan hen helpen om de traumatische gebeurtenissen te verwerken: ze kunnen hun zinnen verzetten.
Toch denk ik dat velen daar nog niet aan toe zijn: ze kampen met gezondheidsproblemen, ze zijn hun familie verloren of kwijtgeraakt... Dat wil echter niet zeggen dat dergelijke initiatieven moeten wachten. Ik stel me wel de vraag of andere zaken niet meer prioritair zijn zoals een kennismaking met de Nederlandse taal of een inburgeringscursus.
De cursus zal in mijn ogen ook veel organisatie vragen. In welke taal zal de cursus gegeven worden? Zeker niet alle vluchtelingen hebben dezelfde moedertaal en Nederlands is ook niet meteen een optie. Verder vraag ik me af of de cursus inschrijvingsgeld zal vragen. Als dat zo is, zullen er niet veel aan deelnemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.