actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2013, 11:06
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Belg bezit meer dan 32000 zware wapens

In het centrale wapenregister zijn tot nu toe 32.425 zware wapens officieel opgenomen. Dat heeft minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) geantwoord op een vraag van Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen). Dat meldt Le Soir.



Het gaat om 2.851 pistoolmitrailleurs (zoals de uzi), 1.619 lichte automatische geweren (FAL), en 27.925 aanvalsgeweren (kalasjnikov). De cijfers zullen nog evolueren, zegt Turtelboom.

De wapens worden gebruikt voor de jacht, voor faunabeheer; voor sportieve en recreatieve doeleinden, voor de ‘uitoefening van een beroep met bijzondere risico’s’, of nog voor ‘persoonlijke verdediging’.

‘Gevaar voor de maatschappij’

‘Deze wapens zijn totaal nutteloos en vormen een gevaar voor de maatschappij’, vindt Van Hecke. Volgens de wapenwet moeten zware wapens officieel geregistreerd worden bij de autoriteiten. De eigenaar moet ook een verschillende criteria voldoen. Hij moet bijvoorbeeld meerderjarig zijn, een blanco strafblad hebben en een ‘geldig’ motief, een medisch attest voorleggen en de toestemming hebben voor het wapen van de persoon met wie hij samenleeft.

Eigen mening:
Ik vind dat wij een goede wapenwet hebben. Het is in België niet zomaar mogelijk voor iedereen om een wapen in huis te halen. Ik denk dus dat we er wel vanuit kunnen gaan dat deze 32000 wapens deen gevaar vormen voor de maatschappij. Waar is me wel zorgen om maak zijn de niet-geregistreerde wapens. Er zijn de voorbije jaren al heel wat voorbeelden geweest van hoe gemakkelijk het is om een illegaal wapen te kopen via internet. Ik kan niet begrijpen hoe dit mogelijk is. Als het zo gemakkelijk is voor een leek om met wapenhandelaars in contact te komen, waarom is het dan zo moeilijk voor de politie?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2013, 12:08
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik ben het eens met Silke, hoeveel van zo'n zware wapens circuleren zijn er niet geregistreerd? Van de wapens die geregistreerd zijn verwacht ik geen problemen, alhoewel ik me wel afvraag waarom je een kalasjnikov nodig hebt voor recreatieve doeleinden. De gevaarlijkste wapens zijn de wapens waarvan je niet weet dat ze er zijn. Maar ik vrees ook dat het onbegonnen werk is voor de politie om deze wapens allemaal op te speuren. Zoals Silke al zei, kan men tegenwoordig wapens illegaal aankopen via het internet.Ik denk niet dat de politie hier veel tegen kan doen, behalve misschien zelf wapens aanbieden en de kopers in de boeien slaan. De politie kan ook zwaardere straffen leggen op het bezit van illegale wapens, maar dan moeten die wapens eerst ontdekt worden. Vaak is het zo dat pas nadat deze wapens gebruikt zijn, men ontdekt dat de wapens illegaal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.