actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2015, 10:05
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Kerncentrale Doel 3 opnieuw opgestart

De kernreactor Doel 3 werd afgelopen nacht opnieuw op het elektriciteitsnet geschakeld, zo meldt uitbater Electrabel. Hiermee zijn alle zogenaamde "scheurtjescentrales" opnieuw operationeel. Begin vorige week werd reeds Tihange 2 opgestart. De twee centrales lagen sinds eind maart 2014 stil.
Even na 4 uur werd Doel 3 opnieuw op het net geschakeld, zo meldt Els De Clercq, de communicatieverantwoordelijke van de kerncentrale in Doel.

Rond 8.30 uur zit de centrale op 30 procent van de capaciteit. In de nacht van dinsdag op woensdag zal de centrale vermoedelijk op volle kracht draaien. De heropstart gebeurde uiteindelijk enkele dagen later dan eerst gepland.

Doel 3 en Tihange 2 werden een eerste keer stilgelegd in de zomer van 2012 toen tijdens een onderhoudsstop in de stalen wanden van de reactorkuipen "duizenden foutindicaties" werden ontdekt. Het ging om waterstofbelletjes, met de dikte van een sigarettenblaadje. In mei 2013 kreeg Electrabel toestemming voor de heropstart, onder voorwaarde van bijkomend onderzoek.

Uit dat onderzoek kwamen twee onverwachte resultaten bij de testen, waarna de twee kerncentrales in maart 2014 opnieuw stilgelegd werden. Halverwege november gaf het Fanc andermaal groen licht voor de heropstart omdat er uit het onderzoek geen elementen naar voren kwamen die een heropstart in de weg zouden staan.

Bron: Belga (21 december 2015). Kerncentrale Doel 3 opnieuw opgestart. Gevonden op 21 december 2015 op het internet: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...6?eid=1.2529122

Lees ook: Heylen, K. & Saerens, Z. (14 december 2015). Kernreactor Tihange 2 opnieuw opgestart. Gevonden op 21 december 2015 op het internet: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...6?eid=1.2529122

Mening:
Ik heb dit artikel bij sociaal-economisch geplaatst omdat ik denk dat de heropening van deze kerncentrale toch een merkbaar verschil gaat zijn bij de meeste gezinnen. Doordat de kerncentrale weer in werking gaat, denk ik dat er jobs gaan vrijkomen om in de kerncentrale te werken. Tevens denk ik dat er een prijsverschil zal plaatsvinden op onze energierekening. Men heeft de vorige jaren namelijk al een aantal keer gemeld dat er een energietekort is en dat we in de winter hoogst waarschijnlijk zonder elektriciteit zouden zitten. Dit zorgde voor een prijsstijging. Doordat er weer een kerncentrale in werking gaat, hoop ik dat het tekort aan energie weer wordt opgewekt en dat dit de prijs weer zal laten dalen.
In de tijd dat deze kerncentrale buiten werking was gesteld is me opgevallen dat we echt nog niet zonder kunnen. Men hoopt de kerncentrales binnenkort weg te werken maar als je gaat kijken naar de energietekorten die de laatste jaren zijn gecreëerd, denk ik niet dat het voor binnenkort zal zijn.

Laatst aangepast door K*tleen.Verberckt : 21st December 2015 om 10:41.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2015, 12:14
m#thias.van nuffelen m#thias.van nuffelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hulshout
Posts: 85
Ik deel deze mening ook volledig. Niet alleen zal dit een enorm voordeel hebben voor de energiemaatschappijen maar ook zal de taboe rond het energietekort rond de periode van de feestdagen niet opnieuw opduiken. Het is al wel eens in de actualiteit geweest dat er misschien een energietekort zou plaatsvinden in ons land maar door vorige week de heropening en ook deze week weer een heropening van een kerncentrale is dit ook weer van de baan. Ik denk ook dat we de heropening van deze 2 centrales gaan voelen op onze rekening. In de positieve zin natuurlijk! Ik stel me echter de vraag of ze niet te vroeg zijn opengegaan. De centrales staan al bekent als 'de scheurtjescentrales' en ik hoop dan ook dat ze alles heel grondig hebben nagekeken zodat we binnen enkele maanden niet terug met hetzelfde zitten
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.