actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th May 2011, 09:53
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Eén op vier kinderen woont in huis zonder toilet

Meer dan 25 procent van de kinderen in ons land woont in een huis zonder bad, toilet, centrale verwarming of warm water. Onthutsende cijfers uit de armoedebarometer, een rapport dat jaarlijks in opdracht van decenniumdoelen 2017 wordt gemaakt en vandaag wordt voorgesteld.


Door de economische crisis is de kloof tussen arm en rijk nog groter geworden, en daar zijn vooral kinderen het slachtoffer van. Acht procent van de kinderen die geboren worden, komen in armoede terecht, verklaarde voorzitter Jos Geysels dinsdagmorgen op Radio 1.

Verder woont veertig procent van de huurders in een woning van ontoereikende kwaliteit of een gebrek aan comfort.

'Het is een paradox dat we in een rijk land leven, maar er niet in slagen het aantal armen te doen dalen', zei Geysels nog.

De cijfers dateren van 2009, maar volgens verschillende sociale verenigingen is er sindsdien niet veel veranderd


Bron:
http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF20110524_019


Eigen mening:
Ik vind dit zeer onthutsende cijfers, hoewel wanneer je er verder over nadenkt dat huizen in een slechte staat steeds meer en meer voorkomen.
Er moeten dan ook strengere controles komen op dit soort van zaken zodat huisjesmelkerij verbannen kan worden. We zijn toch zo'n rijk land, kan er dan geen geld vrijgemaakt worden om armoede te bestrijden??
Ook doet dit artikel me denken aan studentensteden. Hoeveel koten zullen er wel niet zijn die helemaal niet bewoonbaar? Ook dit moet aangepakt worden!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th May 2011, 11:46
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Eén op vier kinderen woont in huis zonder toilet

Dat zulke armoede in een rijk land als België nog steeds voorkomt is betreurenswaardig. 1 op de 4 kinderen is een cijfer waarvan ik achterover viel. Als je op straat loopt zie je hier en daar de verschijnselen van armoede terugkomen, maar eigenlijk lopen we liever met onze neus rechtdoor zonder rondom ons te kijken. Velen van ons denken nog steeds "zolang ik het maar niet ben" en die reactie is langs de ene kant begrijpelijk. We denken in eerste instantie aan ons eigen geluk. Nochtans denk ik dat het belangrijk is dat we af en toe eens stilstaan bij datgene wat we hebben. Op die manier zal de solidariteit ten opzichte van de armere bevolking ook toenemen. Toch wordt er al een heleboel gedaan voor de armere medemens hier in België. Ik denk dat het dus belangrijk is om eens goed na te denken waar het probleem juist ligt voor we opzoek gaan naar een nieuwe oplossing.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th May 2011, 11:53
elien.leys elien.leys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Lille
Posts: 58
In België zijn er veel projecten voor armen. Ik denk hierbij aan Music for life. Wat mij daar vooral aan stoort is het feit dat we altijd iets doen voor mensen in het buitenland. Kunnen we nu eerste de armoede in ons land niet wergwerken? Moeten we niet eerst focussen op onze eigen situatie ipv direct wereldwijd te gaan kijken?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th May 2011, 14:39
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Ik vind deze cijfers er toch wel wat overgaan! Als het nu 5 % zou zijn, dan zou ik het nog kunnen begrijpen, maar toch geen 25%! Ik vind het echt ongehoord dat 8% van de geboren kinderen terecht komt in armoede en dat zij hier het slachtoffer van moeten zijn. Het kind beseft nog niet dat het op de wereld is gebracht of het zit al in de armoede, hoe gaat men dit kind de kansen geven die het eigenlijk verdiend? Ik zou zelfs niet aan kinderen beginnen moest ik in armoede leven en geen bad, centrale verwarming, warm water,... hebben. Ik begrijp wel dat vele mensen kinderen mooi vinden, maar als je er aan begint zorg dan ook dat je het kind een toekomst kan geven!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th May 2011, 15:57
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Dit zijn echt wel onthutsende cijfers. De regering (als we die binnenkort al zouden hebben ), zou hier toch wel oog voor moeten krijgen. Ik sluit me uiteraard ook aan bij de mening van Jelle, het is allereerst de verantwoordelijkheid van de ouders om een leefbaar klimaat te bieden aan hun kinderen, anders moeten ze geen kinderen op de wereld zetten. Ik vind echter wel dat de schuld niet enkel en alleen op hun moet worden afgeschoven. In een land zoals België zijn dergelijke cijfers ontoelaatbaar, het kan niet dat 25% van de kinderen in een huis zonder bad, toilet... woont. Het is moeilijk om direct een oplossing te bieden voor dergelijke problemen, maar initiatieven ten voordele van de binnenlandse armoede mogen zeker en vast worden opgedreven!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.