actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2017, 16:04
Jutte.d*bruyn Jutte.d*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Oostmalle
Posts: 40
Dan toch verplicht attest van goed gedrag en zeden voor sportcoaches? Muyters "overwe

Minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) zet de deur nu toch op een kier om sportcoaches te verplichten om een attest van goed gedrag en zeden voor te leggen. Hij "overweegt" het, al moet het dan wel een "element zijn in een totaalaanpak", zei hij vandaag in 'De Ochtend' op Radio 1. "Zo'n attest is geen mirakeloplossing."

Het Eén-magazine Pano bracht gisterenavond een reportage over misbruik in de sportwereld. Daarin werd geopperd om sportcoaches strenger te screenen en bijvoorbeeld te eisen dat ze een bewijs van goed gedrag en zeden kunnen voorleggen.

Voor de minister is de invoer van dat bewijs "meer en meer een symbool aan het worden". "Alleen een attest invoeren zou voor mij een gemakkelijkheidsoplossing zijn, maar dat is het helemaal niet. Iedereen die nooit veroordeeld is geweest kan dat krijgen, maar bij veel van de coaches die dergelijke feiten plegen, is dat nog nooit gebeurd", meent Muyters. Hij overweegt de invoer van een verplicht attest eventueel wel, maar dan moet het wel een "positief element in een totaalaanpak" zijn. "Screening is meer dan een attest. Wie dat bewijs niet kan voorleggen, heeft eigenlijk al feiten gepleegd. We moeten veel meer preventief werken."

Muyters benadrukt dat hij dat al heel veel doet in dat kader, en blijft werken aan preventieve maatregelen. "Ik denk dat iedereen het ermee eens is dat dit een verwerpelijke problematiek is, van kinderen blijf je af. We hebben coaches en clubs dan ook gevraagd om nog een tandje bij te steken: als je signalen krijgt van kinderen, steek dat niet weg maar doe er iets mee."

Oppositiepartij sp.a staat achter de vraag van de experts naar een bewijs van goed gedrag en zeden binnen de sportclubs. "We pleiten ook voor meer middelen voor de werking en bekendmaking van een centraal meldpunt, bij voorkeur 1712", zegt Vlaams parlementslid Bert Moyaers.

Bron: De Morgen, https://www.demorgen.be/binnenland/...t-het-be1d5f10/
Mening:
Ik vind dat ze dit zeker moeten verplichten voor sportcoaches. Verpleegkundigen moeten het kunnen voorleggen dus vind ik ook de sportcoaches. Je hoort allerlei verhalen hierrond, maar dat wordt niet altijd serieus genomen. Ik weet ook wel dat het attest de problemen weg gaan. Ik vind dat het wel al een begin is dat het parlement er iets aan wilt doen. Ik vind het goed dat de minister van sport zijn deur op een kier zet. Als er ooit gestemd moet worden voor dit attest gaat het zeker goedgekeurd worden omdat N-VA de grootste politieke partij in het parlement is. Sp.a vindt dat dit attest er zeker moet komen en dat is een oppositie partij. Dat wilt niks zeggen, maar voor mij wel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.