actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2011, 15:11
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
De Wever: 'CD&V stemt mij nog bitterder'

Dat CD&V en Open VLD instemden met de nota-Di Rupo en de onderhandelingen zonder de N-VA hebben voortgezet, stemt N-VA-voorzitter Bart De Wever erg bitter. In een interview met Humo spaart hij zijn kritiek niet.

'Ik hoorde en zag maar al te goed dat de Franstaligen rijp waren voor een aantal hervormingen ten gronde', zegt de Bart De Wever in Humo. 'Als de Vlaamse partijen 'nee' hadden gezegd op de nota-Di Rupo, waren we in een stroomversnelling gekomen. Daar ben ik van overtuigd.'

De Wever voelt zich er ingeluisd door Open VLD-voorzitter Alexander De Croo. 'Ik ben tijdens de onderhandelingen zeer diep gegaan om de Open VLD aan boord te krijgen - Di Rupo heeft zich daar maanden tegen verzet', reageert de N-VA-voorzitter. 'Dan hijs je De Croo aan boord en het eerste wat hij doet, is ons eraf rijden.'

'Hoe haalt hij het in zijn hoofd om 'ja' te zeggen tegen een man over wie hij een paar weken later doodleuk in Humo komt vertellen dat hij dit land naar de afgrond leidt?', haalt hij uit.

Ook over de houding van de CD&V is hij niet te spreken. 'In het geval van CD&V stemt het mij zo mogelijk nog bitterder', klinkt het. 'Je moest eens weten hoe vaak wij door de PS onder druk zijn gezet om de CD&V te laten vallen.'

Hij bevestigt daarbij nog eens dat de het water tussen zijn denkwereld en die van PS-voorzitter Elio Di Rupo erg diep was. 'Toen ik aan mijn uitleg over onze grote systeemhervorming begon, kreeg ik de indruk dat er bij elk woord nog een donderwolk bijkwam.'

Toch wou Di Rupo volgens hem het 'onverzoenbare verzoenen'. 'Uiteindelijk zijn we nooit verder gekomen dan een stellingenoorlog van een jaar', besluit De Wever.

Nog geen lijsttrekker voor Antwerpen

In het interview, waarin ook N-VA-fractieleider Liesbeth Homans aan het woord komt, worden ook de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar aangehaald. Maar de partijkopstukken willen nog niets kwijt over de mogelijke kandidaat-burgemeester voor Antwerpen.

'Die beslissing is nog niet genomen, zo simpel is het', zegt Homans. 'Dat Bart een belangrijke rol gaat spelen, is evident; of dat ook als lijsttrekker zal zijn, moet nog blijken. Op 21 april 2012 hebben we een congres: dán zullen we aankondigen wie kandidaat-burgemeester is.'

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dit vind ik niet correct van Bart De Wever. Ik denk dat elke partij het recht had om voor zichzelf uit te maken of zij mee in de onderhandelingen stapte. N-VA heeft dat niet gedaan, wat een volledig recht is van de N-VA. Ik begrijp dat De Wever ook vraagtekens plaatst bij de houding van Open VLD. Zij keuren inderdaad de nota mee goed als onderhandelingsbasis, maar schieten hem inderdaad mee af in Humo. Het punt dat CD&V en Open VLD de N-VA hebben laten vallen, vind ik niet juist. In januari 2011 heeft CD&V haar antwoord op de nota VdL bijgestuurd naar 'neen, tenzij'. Zij zouden eerst 'ja, maar' geantwoord hebben. Dat deden zij ten voordele van de N-VA. Nu er eindelijk een nota van de formateur op tafel lag en er al véél te lang onderhandeld is, was er geen alternatief mogelijk. Die vraag heeft Wouter Beke ook aan Bart De Wever gesteld. "Wat is het alternatief?" Daar heeft Beke nooit antwoord op gekregen. Dus ik denk dat de N-VA het zichzelf heeft aangedaan door aan de zijlijn te gaan staan en nu toch een wrang gevoel heeft bij de successen die de onderhandelaars hebben bereikt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.