actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2010, 08:09
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Man genezen van aidsvirus na beenmergtransplantatie

Man genezen van aidsvirus na beenmergtransplantatie

Volgens Duitse artsen is een man die drie jaar geleden een experimentele aidsbehandeling onderging, als gevolg hiervan genezen.
De man die zowel aan leukemie leed als besmet was met het aidsvirus onderging een speciaal op zijn situatie toegesneden experimentele beenmergtransplantatie, die erop was gericht zowel zijn kanker te genezen als hem immuun te maken voor het aidsvirus. Dat lijkt te zijn gelukt.

Succesvol

Resultaat van het experiment is dat de man kankervrij is en al bijna drie jaar geen aidsvirus meer in zijn bloed is aangetroffen, ook al slikte hij al die tijd geen aidsremmers, melden zijn artsen in het vakblad Blood.

De man, een Amerikaan die in Duitsland woont, had eerst chemotherapie en bestraling gekregen om zijn zieke bloedcellen te doden. Daarna kreeg hij een transplantatie met beenmerg van een gezonde donor, die van nature bovendien resistent was tegen besmetting met het aidsvirus.

Erfelijke afwijking

Dat kwam omdat hij door een erfelijke afwijking geen CCR-5-receptoren op zijn bloedcellen heeft. Die receptoren gebruikt het aidsvirus doorgaans om aan te meren bij en binnen te dringen in immuuncellen uit het bloed. Als de receptor misvormd is, zoals bij deze beenmergdonor, kan het aidsvirus de cellen niet of veel moeilijker besmetten.

Beenmergtransplantatie zal nooit een standaardbehandeling tegen aids worden. Daarvoor is geschikt donorbeenmerg te moeilijk verkrijgbaar en de ingreep te riskant - tot een derde van de patiënten overleeft hem niet. Bovendien kost de behandeling zo'n 200.000 euro - niet echt haalbaar met 33 miljoen geïnfecteerden wereldwijd.

Mijn mening:
Ik denk dat ze het heel mooi verwoorden. Maar zoals men zelf al zegt zal het heel duur zijn en ook redelijk gevaarlijk om deze behandeling uit te voeren.
Het is natuurlijk te hopen dat mensen ooit nog iets vinden om aids te stoppen of te genezen, maar ik denk niet dat dit dé methode zal zijn.
Wie weet is het wel een stap in de goede richting...

Het is wel absoluut nodig om allerlei dingen te testen, alleen zo kan ooit het middel gevonden worden.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101214_143
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2010, 10:56
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Etisch verantwoord?

Je hebt inderdaad gelijk, het zal een stap in de goede richting zijn. Maar een echte standaardprocedure zal het nooit worden denk ik, als het €200.000 kost en slechts één op drie patiënten het overleefd? Bovendien ligt het beenmerg echt wel niet voor het grijpen. Ik denk dat je momenteel het beenmerg eerder kunt geven aan de mensen die het echt nodig hebben en het niet hoeft te "verspillen" aan dergelijk ondezoek. In dit geval was het een mooie combinatie van de twee, maar gewoon het schaarse beenmerg bij iemand afnemen om het nadien te onderzoeken en een rijke stinkerd af te helpen van aids? Er zijn 33 miljoen mensen met aids, kan je alleen mensen helpen die €200.000 kunnen missen? Ik denk het niet, dat is ethisch niet verantwoord.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.