actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2015, 10:57
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
Gemaskerde moordenaar op Zweedse school had racistische motieven

De gemaskerde man die gisteren een leraar en een leerling doodstak en nog twee gewonden maakte op een Zweedse school, had volgens de politie racistische motieven.


De 21-jarige dader poseerde vlak voor zijn moordaanslag nog met leerlingen die dachten dat het om een halloweengrap ging.
Zweden werd gisteren opgeschrikt door de aanslag waarbij de dader, een 21-jarige man, door de school wandelde en studenten en leraren neerstak. Hij droeg een masker en een zwaard, waardoor leerlingen dachten dat het om een halloweengrap ging en vlak voor de aanslag nog poseerden met de dader.

Dat gebeurde op een school met veel migrantenkinderen in het westelijke industriestadje Trolhättan. De politie schoot de dader neer, hij overleed later in het ziekenhuis.

"We zijn ervan overtuigd dat de dader racistische motieven had", stelde politiechef Niclas Hallgren. "We besluiten dat op grond van wat we aantroffen in zijn appartement en op grond van zijn gedrag tijdens de aanslag. Ook uit de selectie van zijn slachtoffers blijkt zijn racistische motivering".

Gisteren kwam al aan het licht dat de dader extreemrechtse sympathieën had. De 21-jarige moordenaar was, volgens Zweedse media, gefascineerd door oorlogsfilms, de romans van Stephen King, Adolf Hitler en het nazisme. Hij haatte migranten en "de islam" en was een aanhanger van de Democraten van Zweden, ondanks haar naam een extreemrechtse partij.

Bron De Morgen, 23 oktober 2015
http://www.demorgen.be/buitenland/g...ieven-bf29b0df/

Eigen mening Ik vind het heel opvallend dat dergelijke situaties blijken toe te nemen. Dit vooral op zeer korte tijd. Hierdoor komt volgens mij het beeld van de school als veilige omgeving in het gevaar. Dit zou volgens mij kunnen leiden tot strengere maatregelen en ook tot wantrouwen van 'vreemde' gezichten in het schoolgebouw. Wat ik persoonlijk zeer jammer zou vinden, want ik vind dat dit geen basis zou mogen zijn om vanuit te vertrekken.

Laatst aangepast door Kato L*anslots : 23rd October 2015 om 11:12.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.