actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2012, 00:31
J*roen.Bouckaert J*roen.Bouckaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 58
'Kuifje in Congo' is niet racistisch

De strip "Kuifje in Congo" van Hergé is niet racistisch, zo stelt het Hof van Beroep in Brussel woensdag. Daarmee bevestigt het Hof het oordeel van de rechter in eerste aanleg uit 2011. "Het stripalbum moet dus niet uit de verkoop worden gehaald", zegt advocaat Alain Berenboom, raadsman van uitgeverij Casterman.
De Franse organisatie Le Conseil Représentatif des Associations Noires (Cran) en de Congolees Bienvenu Mbutu Mondondo hadden een klacht ingediend tegen wat ze noemden de "racistische strekking" van "Kuifje in Congo". Ze vroegen uitgeverij Casterman en rechtenhouder Moulinsart nv om te stoppen met de verkoop en verspreiding van de strip.

Omdat ze ongelijk kregen in eerste aanleg, gingen Le Cran en Mbutu Mondondo in beroep. Maar het Hof van Beroep volgt de rechter in eerste aanleg en oordeelt dat er in hoofde van auteur Hergé geen enkele doelbewuste wil aanwezig was om racistische, kwetsende of vernederende ideeën te spuien ten aanzien van de Congolezen en dat er bij de auteur ook geen bedoeling was om bij de lezers gevoelens van haat of discriminatie te propageren.

"Hergé heeft een fictiewerk willen maken met als enig doel zijn lezers wat ontspanning te bezorgen. Hij maakt daarbij gebruik van openhartige en joviale humor", stelt het Hof van Beroep.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/media-en-c...racistisch.aspx 5/12/12

Eigen mening: Dit is een van de enigste keren dat ik het Hof een pluim ga geven. Het heeft wel wat lang geduurd vooraleer ze hun antwoord hebben gegeven, maar het is een mooi antwoord. Tegenwoordig zijn alle prenten, boeken of liedjes waar nog maar iemand met een andere huidskleur of godsdienst in vermeld word, word door hun al onmiddellijk gezien als racisme, terwijl deze mensen, dit zullen ze waarschijnlijk wel ontkennen, ons zeker minstens even veel uitschelden. Deze strip bestaat nu al jaren en er is jaren niet over gesproken geweest. Jaren later, nu ze de strip eens gelezen hebben, vinden ze onmiddellijk dat ze Hergé moeten aanklagen wegens racisme in een fictieve strip. Er zullen waarschijnlijk wel verschillende strips in heel de wereld zijn waar er een lichte vorm van ironie met anderskleurige mensen in te vinden is. Tegenwoordig word het kleinste woordje al gezien als racisme voor hun. Ik vind dat het woord racisme zelfs niet veel betekenis niet meer heeft omdat het gewoon te extreem gebruikt wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2012, 08:11
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Het eerste dat in mij opkomt als ik dit artikel lees, is het spreekwoord 'lange tenen hebben'. Stripmakers of andere kunstenaars willen gewoon een leuk verhaal brengen en hebben hierbij niet de intentie om andere mensen te kwetsen. Als je er specifiek op gaat letten, vind je in heel veel boeken, strips en tekenfilms, racistische elementen. Of toch in ieder geval dingen die je als racistisch kan opvatten, maar het dat daarom nog niet zijn.
We moeten gewoon meer kijken naar het verhaal op zich, zonder iets al te snel als persoonlijke belediging op te vatten. Als je op youtube disneyfilms opzoekt vind je in de onderstaande reacties ook vaak berichten waarin staat dat de films racistisch zijn. (bijvoorbeeld de apen in Jungle Book of de Chinese kat in de Aristokatten) Toch houdt iedereen van Disney. Het zijn mooie films en uiteindelijk is dat waar de films voor gemaakt zijn, plezier en ontspanning.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th December 2012, 11:18
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Ik ben het volledig met jou eens, Jeroen! Het minste dat er over andere culturen of een andere huidskleur gesproken wordt is dit meteen racistisch? De auteur wilt gewoon een tof (kinder)verhaal brengen, zonder enige intentie om bepaalde rassen / culturen te kwetsen. Die mensen zien in alles iets racistisch precies? Straks wordt Sinterklaas ook nog afgeschaft omdat hij met 'zwarte' pieten werkt? En dan vraag ik me nog iets af, heeft deze man van de hele dag niets anders te doen dan strips te lezen van Kuifje? Ik ken toch geen volwassene die strips leest, en als hij het toch doet stapt hij hier zeker niet mee naar de rechtbank... Zo zie je maar me wat voor een mentaliteit hier sommige mensen rondlopen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.