actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2011, 11:20
Laleh Daria Laleh Daria is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 14
Angry Eigen volk eerst, vinden veel jonge Belgen in Brussel

Antisemitisme is geen vies woord voor zowat de helft van de jonge Brusselse moslims. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), waarover de Vlaamse krant De Morgen vandaag bericht. Bij autochtone jongeren is dat slechts 10 procent.
'Erger is dat die anti-joodse gevoelens niets te maken hebben met een laag opleidingsniveau of sociale achterstelling, wat wel het geval is bij racistische autochtonen. Het antisemitische is theologisch geïnspireerd, en er is een rechtstreeks verband tussen moslim-zijn en antisemitische gevoelens koesteren', zegt VUB-socioloog Mark Elchardus.

Het onderzoek toont dat de jeugd van de vele bevolkingsgroepen in Brussel niet multicultureel denkt. De verschillende groepen leven niet samen, maar naast elkaar. Jonge Belgen, Marokkanen, Turken en Zuid-Europeanen hanteren allemaal het 'eigen volk eerst'-principe.

Eigen mening: Zou het kunnen dat als een van deze groep initiatief neemt om voor elkaar open te staan, dat dit 'eigen volk eerst'-principe gaat verzwakken?
Ik denk dat het hier niet alleen over het ‘eigen volk’ gaat, maar meer over het eigen “geloof”.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668...n-Brussel.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2011, 11:00
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Wat ik hieronder zeg is gebaseerd op mij eigen mening en op internetonderzoek.

Ik vrees dat de antisemitische gedachtegoed een grote basis vormt voor de koran. Maar dit is even goed het geval bij de bijbel. Beide godsdiensten zijn gegroeid uit het Jodendom als een afscheuring ervan. Die afscheuring vond plaats omdat ze het niet eens waren met bepaalde ideeën van die godsdienst. Het christendom en de islam zijn dus ontstaan uit een bepaalde haat tegenover het Jodendom.

In de islam kun je zelfs wetten terugvinden die de joden regels opleggen. Zo hanteren de moslims het principe van dhimma. Dit is de overeenkomst tussen de moslim heerser en zijn niet-islamitische onderdanen (=dhimmis). Het is een soort contract waarbij van de dhimmis (oa. joden) wordt verwacht dat ze de superioriteit van de islam erkennen en hun eigen inferieure positie aanvaarden.

Daarnaast is zijn er ook meer recente gebeurtenissen die er voor zorgen dat er Jodenhaat is onder de moslims. Ik dankt dat het antizionisme de belangrijkste is, want niet enkel in Israël is dit een pijnpunt. In heel de moslimgemeenschap hebben ze hierbij een standpunt. Op internet vond ik een interessante uiteenzetting van een studente Midden-Oosten en Islam studies, over het conflict in het Midden-Oosten. De titel, ‘Antisemitisme, de wortel van het Midden-Oosten’, geeft een interessante stelling weer. Zeker eens de moeite om te lezen. http://www.israelfacts.eu/invloed-r...idde/index.html


Mijn mening:
Ik vind het echt verschrikkelijk dat de Joden al eeuwen de zondebok zijn. Van nog voor onze jaartelling zijn ze in deze rol geschoven. En niet alleen dat, maar ook de vele vooroordelen vind ik te ver gaan. Zo zouden alle joden stinkend rijk zijn en ongelofelijk gierig zijn. Ik kan maar aan één zaak bedenken waar ik toch een vleug waarheid in zie. Er zijn, naar mijn gevoel, inderdaad veel joden in de film- en diamantindustrie. Maar het is niet zo dat zij dit hele wereldje runnen. Wat het ook zij, ik hoop dat het conflict in het Midden-Oosten opgelost geraakt en dat we naar een vreedzame wereld kunnen streven.

Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme_(islam)
http://www.islamcity.nl/forum/islam...-semitisme.html
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.