actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2015, 09:18
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Aanleren Nederlands bevordert toekomstkansen voor allochtonen

Aanleren Nederlands bevordert toekomstkansen voor allochtonen

Het project Kind en Taal merkt dat de taaltraining die kleuters en hun ouders van allochtone origine krijgen, sterk bijdraagt tot een betere integratie en meer toekomstperspectieven voor kansarme kinderen. Dat blijkt uit het jaarrapport.
Kind en Taal is een vzw die werd opgericht met Vlaamse middelen uit het SALK-actieplan, dat de provincie Limburg er bovenop moet helpen na de sluiting van Ford Genk. Uitgangspunt van de vzw is dat het stimuleren van de Nederlandse taal bij allochtonen en vluchtelingen, de integratie bevordert en de kinderen van deze gezinnen sterk vooruit helpt. Aangezien deze mensen vaak in de kansarmoede terechtkomen, zorgt taaleducatie voor een uitweg.

Dat blijkt althans uit de twee modellen die door Kind en Taal in Limburg zijn uitgerold. Een eerste project, Instapje genaamd, is een programma voor laagopgeleide ouders en hun kinderen van 1 tot 2,5 jaar oud. Momenteel worden in 13 Limburgse gemeenten al 540 gezinnen bereikt. De moeders worden middels persoonlijke ontwikkelingsplannen naar de reguliere arbeidsmarkt geleid. De Stad Antwerpen past de methodiek nu ook al toe.

Via een ander project, Pedagogische Taaltrainers genaamd, worden kinderen van 2,5 tot 6 jaar getraind om hun taal- en denkontwikkeling te verbeteren, met de nadruk op het uitbreiden van de woordenschat. Het potentieel bedraagt hier 1.500 gezinnen en krijgt enorm veel waardering van de deelnemers.

Kind en Taal ontwikkelt momenteel nog een derde project, waarbij de focus ligt op taalstimulering bij kinderen van vluchtelingen. Zij ondergaan een taalbad. In het opvangcentrum van Leopoldsburg wordt weldra met deze methodiek van start gegaan, aldus Kind en Taal.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2513534
Mening: Ik denk dat het aanleren van de Nederlandse taal inderdaad veel toekomstkansen kan bieden voor allochtonen. Als men onze taal niet beheerst, is het wel zeer moeilijk om te integreren volgens mij. Een simpele opdracht zoals een brood bij de bakker halen, kan dan al een moeilijke uitdaging zijn. In het artikel staat dat allochtonen die de taal niet spreken vaak in de kansarmoede terechtkomen. Hier kan ik me zeker wat bij voorstellen. Als je de taal niet spreekt, is het vaak niet simpel om een job te krijgen.
Ik vind de drie projecten die men nu ontwikkeld heeft prachtige initiatieven. Ik vind het alleszins zeer goed dat dit wordt aangeboden aan de mensen. Ik kan me voorstellen dat het een hoge drempel kan zijn, om als allochtone familie zelf hulp te gaan zoeken om het Nederlands te leren.
We hebben meer van deze initiatieven nodig, denk ik, om allochtonen te helpen integreren en zo het percentage van de kansarmoede te verkleinen.

Laatst aangepast door S*ofie.Buyens : 3rd December 2015 om 09:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.