actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2008, 10:46
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Euromuntjes rijp voor vuilnisbak

WAREGEM - Het voorbije halfjaar hebben tweehonderd winkels in Waregem het kleinste kopergeld geweerd. Het proefproject lijkt een succes.

Gedaan met het gerammel van een kilo waardeloze centjes? Als het van de proefpersonen in Waregem en Wezet (Visé, in de provincie Luik) afhangt, is het einde van de 1- en 2-eurocentjes dichtbij.

Onder impuls van de Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) en de Franstalige tegenhanger UCM begon exact zes maanden geleden een proefproject, waarbij handelaars het totale bedrag van de aankopen steevast afronden tot vijf cent. Daardoor werden de muntjes van één en twee cent overbodig.

'Op de officiële evaluatie is het natuurlijk nog wachten, maar we hebben drie weken geleden al eens aan de handelaars gevraagd wat ze ervan vonden', zegt Thomas Compernolle van Unizo. 'Ze hadden maar één opmerking: waarom niet in heel België? Maar de regering wil dat alleen doorvoeren als er een geslaagd proefproject aan voorafgaat.'

En het lijkt er inderdaad op dat het proefproject geslaagd is. 'De handelaars zijn tevreden dat ze niet meer moeten betalen om al die centjes te laten wegen', zegt Compernolle. 'Ook de klanten zijn blij dat ze al dat kleingeld niet meer mee hoeven te zeulen. En omdat de winkeliers alleen afronden op het totale bedrag, voorkom je stiekeme prijsverhogingen.' (kba)

Bron: www.standaard.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2008, 11:42
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Ik vind dit ook een goed ideetje. De meeste oudere mensen zullen dit ook graag horen volgens mij. Zij zien meestal niet meer goed welke rosse de welke is en moeten dan meestal lang zoeken of geven dan maar groot geld omdat ze het vervelend vinden dat iedereen op hun moet wachten. uiteraard heb je dan nog meer klein geld.
Als ze dan in de winkel komen mogen wij meestal het klein geld uitzoeken. dat gaat voor ons al iets rapper dan het bij hen gaat.
Maar ik vind ook dat die allerkleinste weg mogen. je hebt er meer last mee dan dat het opbrengt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2008, 16:05
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Ranst
Posts: 69
Thumbs up

Een geweldig idee vind ik het! De vele kleine muntjes die in mijn portefeuille zitten, ben ik liever kwijt dan rijk. Als ik merk dat ik te veel klein geld heb, wissel ik het regelmatig voor grotere muntstukken met mijn moeder. Zij kan het klein geld goed gebruiken als ze gaat winkelen en vindt wisselen geen enkel probleem.
Als je iets gaat kopen voor een prijs van 9,99 euro dan betaal je gemakkelijk met 10 euro in plaats van te gaan puzzelen naar die 99 cent. Je neemt dat 1centje dankbaar aan en je wilt het daarna zo snel mogelijk kwijt. Natuurlijk is het een verkooptruc. Mensen interpreten het als: “ik kan het kopen voor minder dan 10 euro”.
Ik hoop dat het goedgekeurd wordt en we verlost worden van die rosse centjes. Hoewel de prijzen waarschijnlijk zullen stijgen als gevolg hiervan.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th December 2008, 16:29
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: balen
Posts: 55
Ik hoop dat ze niet alleen naar boven afronden...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th December 2008, 21:20
Kathleen Van Staeyen Kathleen Van Staeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Bouwel
Posts: 29
Bij dit onderwerp heb ik een dubbel gevoel.

Langs de ene kant zie ik het wel zitten om deze "rosse sollen" uit mijn portefeuille te verwijderen. De munten van één en twee cent gebruik ik zelf niet veel, waardoor deze munten blijven zitten in mijn portefeuille. Deze muntjes steek ik dan in rolletjes die naar de bank gaan om gewisseld te worden.

Langs de andere kant ben ik er zeker van dat deze afschaffing voor een prijsstijging zal zorgen. De dingen die vroeger 53 cent kosten zullen 55 cent kosten. Dit maakt het leven dan weer duurder! Dit is dan natuurlijk de keerzijde van de medaille.

Ik denk dat het belangrijk is om de voor- en nadelen van de afschaffing afgewogen moeten worden. Op deze manier kan er dan gekozen worden voor de beste oplossing!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th December 2008, 18:09
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Winkels mogen muntjes van 1 of 2 cent niet weigeren

Winkels mogen muntjes van één of twee eurocent niet weigeren, zelfs indien de handelaars er een gewoonte van maken om de prijzen af te ronden, zoals gebeurde tijdens proefprojecten in Wezet en Waregem. Dat is dinsdag vernomen bij de Europese Commissie.

'Deze munten blijven een wettelijk betaalmiddel. Een winkel heeft niet het recht om de munten te weigeren. Een Italiaanse toerist bijvoorbeeld moet met deze munten kunnen betalen, en dat geldt voor iedereen', meldt de Europese Commissie.

In Waregem en Wezet liep sinds juni een proefproject waarbij de muntjes van één en twee eurocent niet langer werden gebruikt. Een studiebureau moet het project evalueren. Indien de resultaten positief zijn, willen Unizo en haar Franstalige zusterorganisatie UCM minister van Financiën Didier Reynders vragen om de praktijk te veralgemenen naar het hele land.

Bij de Europese Commissie waarschuwt men voor mogelijke prijsstijgingen. Dat zou een 'verrassende' beslissing zijn voor 'een land dat steeds de mond vol heeft over de koopkracht', reageerde de entourage van eurocommissaris voor Economische Zaken Joaquim Almunia.

De ondernemersorganisaties betwisten dat de afronding tot prijsstijgingen zal leiden. De consumentenorganisaties Test-Aankoop en Test-Achat blijven echter kritisch. 'Een of ander pilootproject te lande doet ons niet van gedacht veranderen', zei woordvoerder Jean-Philippe Ducart van de Franstalige tegenhanger van Test-Aankoop. Hij koppelt elke vooruitgang in het dossier aan een studie van de Nationale Bank of een Europees akkoord.
Bron De Standaard
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.