actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2014, 08:32
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Helft meer rokers zoekt professionele hulp

Helft meer rokers zoekt professionele hulp

Nooit eerder zochten zoveel Belgen professionele hulp om te stoppen met roken. Vorig jaar waren dat er 38.335, liefst de helft meer dan in 2010. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen dinsdag, op basis van cijfers van de Rijksdienst voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (Riziv).
Het aantal Belgen dat aanklopt bij een tabakoloog, is opgelopen van 25.600 in 2010 naar 38.335 vorig jaar. Het rookverbod op café dat sinds 1 juli 2011 van kracht is, verklaart die stijging. Een andere verklaring is dat het Riziv sinds 2009 de eerste en tweede sessie bij een tabakoloog deels terugbetaald.

In 2010 moet het Riziv 610.000 euro terugbetalen aan rokers die in behandeling waren. Dat bedrag liep vorig jaar op tot 911.000 euro. Volgens een studie van de OESO rookt 21 procent van de Belgen ouder dan vijftien dagelijks, 20 procent minder dan in 2000.

Bron: De Standaard, 13-05-2014, (bvb)

Commentaar:
Ik vind het erg positief dat het aantal rokers dat wil stoppen toeneemt. Het rookverbod in cafés is volgens mij een goede zaak geweest. Roken is een soort drug maar omdat het niet snel genoeg schade brengt aan de mensen en omdat het cool wordt gevonden doen erg veel mensen het toch. Toch beschadig je je eigen lichaam door te roken. Je hoort dan vaak mensen die zeggen "je moet toch sterven aan iets" of "mijn grootvader is 90 en een kettingroker". Maar dat vind ik slechte argumenten. Wat mij ook enorm stoort aan rokers is dat ze zelden rekening houden met anderen. Je komt niet vaak tegen dat iemand vraagt of hij een sigaret mag opsteken. Mensen die niet roken worden zo passieve rokers en dit zou nog erger zijn dan gewoon roken. Ik erger mij dood aan rokers in het bushokje. Dan stap ik uit het bushokje of begin ik erg hard te hoesten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2014, 11:11
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Deze cijfers zijn inderdaad zeer positief! Ook is het een goede zaak dat de rokers beseffen dat ze niet zelfstandig kunnen stoppen met roken. Er zijn tal van "oplossingen" om te stoppen met roken, denk maar aan die elektronische sigaretten of aan pleisters en kauwgommen. Al deze dingen zijn goed om te stoppen met roken, maar ik denk dat de drang naar roken bij een roker te groot is om zelfstandig een einde te maken aan zijn verslaving met behulp van bovenstaande hulpmiddelen. Daarom vind ik het zeer goed dat zij professionele hulp zoeken en beseffen dat ze het nodig hebben.

Ook is de tussenkomst van het Riziv een extra motivatie om te stoppen met roken. Op die manier kunnen mensen die het eventueel minder breed hebben ook op een efficiënte manier stoppen met roken. Wel hoop ik dat na de behandeling met de tabakoloog, de ex-roker definitief verholpen is en dus niet opnieuw gaat beginnen roken. Dan zou al het geld van het Riziv (en van de roker zelf), de energie die iedereen erin steekt allemaal voor niets geweest zijn en dat zou jammer zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.