actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2013, 10:03
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Senatoren willen Guantanamo-statuut voor dader aanslag Boston

De jongste verdachte van de aanslag op de marathon van Boston, Dzhokhar Tsarnaev, kon nog niet worden ondervraagd. Hij ligt zwaargewond in het ziekenhuis, maar zijn toestand is stabiel.

Een speciaal team van ondervragers wil de jongeman graag snel verhoren, omdat de motieven over de aanslag nog steeds onduidelijk zijn. Of de twee bommenleggers alleen handelden of over medeplichtigen beschikten, blijft eveneens onduidelijk.

Dzhokhar Tsarnaev wordt ervan verdacht zelfmoord te hebben willen plegen. De 19-jarige Tsjetsjeen werd na een klopjacht van meer dan 24 uur teruggevonden terwijl hij zich had verstopt in een boot die in een tuin in Watertown stond. De jongeman bleek zwaargewond en had veel bloed verloren. De wonde aan zijn nek doet de speurders vermoeden dat hij zelfmoord probeerde plegen, zegt televisiezender CBS.

Dzhokhar is overgebracht naar het Beth Israel-hospitaal, waar hij onder zware bewaking wordt verzorgd. Volgens de gouverneur van Massachusetts, Deval Patrick, is zijn toestand stabiel maar is hij nog niet in staat om te praten.

Guantanamo

Als die mogelijkheid zich voordoet, zal de FBI waarschijnlijk een uitzonderingsmaatregel vragen waarbij de tiener zich niet mag beroepen op zijn zwijgrecht of op bijstand van een advocaat, zo melden verschillende Amerikaanse media, en dit omwille van de "openbare veiligheid".

Enkele Republikeinse senatoren hebben ook al gevraagd dat hij het statuut van "strijdende vijand" zou krijgen, zoals de gevangenen in Guantanamo. Deze uitzonderingsmaatregel stuitte al op kritiek van de mensenrechtenorganisatie American Civil Liberties Union. Volgens haar mag de uitzonderingsmaatregel niet opbeperkt worden toegepast en is ze "on-Amerikaans".

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid1371897/senatoren-willen-guantanamo-statuut-voor-dader-aanslag-boston.aspx

Mening: mijn mening hierover is vrij verbaast omdat ik persoonlijk ook vind dat hij de statuut van 'strijdende vijand' zou mogen krijgen. Hij heeft veel schade aangericht en dit moet zeker niet onbestraft blijven. Ik vind het daarom erg, dat de mensenrechtenorganisatie hier tussen wil komen. Ze moeten toch ook meeleven met wat er met de burgers is gebeurd. Dit is toch vele erger dan die 'bandiet' eigenlijk te beschermen? Ik vind het ook spijtig dat we nog niet weten wat zijn motief voor deze aanslag was. Er moet toch iets achter gezeten hebben? Het spijtige voor deze persoon is dat hij zijn zelfmoord overleeft. Dit kan voor hem wel zware gevolgen hebben zoals de statuut krijgen. Deze gevolgen zijn dan ook niet onterecht. Wie iets aanricht in de wereld moet er dan ook maar zwaar voor boeten.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st April 2013, 11:02
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Ik vind het raar dat er zo een statuut bestaat. In mijn ogen is het heel simpel iemand doet iets verkeerd en moet hiervoor gestraft worden. Die straf wordt bepaald op een eerlijk proces. Als dit proces eerlijk verloopt krijgt de dader de straf die hij verdient. Het getuigt van weinig vertrouwen in het eigen rechtssysteem en weinig consequentie dat men de ene misdadiger van de andere onderscheid en dus ook zo het recht op een eerlijk proces ondermijnt. Ik vind het heel erg wat er gebeurd is in Boston en ik hoop zeker dat de dader die nog leeft gestraft wordt voor zijn daden. Maar zeker in omstandigheden als deze is belangrijk dat de overheid, politie, rechters en wie dan ook het hoofd koel houdt en het de zaak zo objectief mogelijk benadert.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.