actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2013, 10:22
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Belgische Nobelprijswinnaar (95) stapt uit het leven

De Belgische wetenschapper en Nobelprijswinnaar Christian de Duve (95) is zaterdag uit het leven gestapt. Begin april had de Duve al gezegd dat hij van plan was om euthanasie te plegen.

Christian de Duve is de ontdekker van de celorganellen lysosoom en peroxisoom. Hij deed ook onderzoek naar insuline en glucagon. De Belgische bioloog en wetenschapper kreeg hier in 1974 de Nobelprijs voor geneeskunde voor. In 1990 werd jonkheer de Duve vereerd met de persoonlijke titel van burggraaf.

Zaterdagochtend stapte hij uit het leven, meldt de krant Le Soir. Op 8 april kondigde hij zijn besluit daartoe aan in een gesprek met journaliste Béatrice Delvaux. De Duve was in de nacht van 1 april onwel geworden, op de grond gevallen en daar urenlang blijven liggen omdat hij niet alleen kon opstaan. "Mijn beslissing was eerder genomen, maar dat was het teken dat het echt tijd is om te gaan", vertelde hij in het interview. "Ik ben moe."

Over zijn werk stelde de Duve zich aan het eind van zijn leven erg bescheiden op: "Ik heb iets ontdekt wat bestond. Er was alleen een goede techniek voor nodig. Als ik het niet had gevonden, had iemand anders het wel gedaan. Je kunt het met een schattenjacht vergelijken."

Bron: HLN (6/5)

Commentaar: Het is 'raar' dat deze mens op deze leeftijd uit het leven stapt. Enerzijds begrijp ik het wel, maar anderzijds zou ik toch met volle teugen van mijn oude dag genieten. Ik ken de omstandigheden niet waarin deze persoon zich bevond, maar het was zeker geen 'dommerik'. Als Nobelprijswinnaar wist hij volgens mij maar al te goed wat hij deed. Ik twijfel er niet over dat hij deze keuze zeker afgewogen heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.