actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2009, 12:49
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
88 procent asielzoekers moet naar Vlaams OCMW

88 procent asielzoekers moet naar Vlaams OCMW

BRUSSEL - De Vlaamse gemeenten moeten 88 procent van alle asielzoekers opvangen die niet terechtkunnen in opvangcentra, de Waalse slechts 11 procent. Dat schrijft het Laatste Nieuws. 'De schande voorbij', zegt Sarah Smeyers (N-VA).

In zijn 'spreidingsplan 42' legde staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie Philippe Courard (PS) vast voor hoeveel asielzoekers elke gemeente moet instaan, nu het netwerk van Fedasil en de lokale opvanginitiatieven (LOI) helemaal verzadigd zijn. 'En van de 7.443 asielzoekers waarvan sprake moet Vlaanderen er 6.552 opvangen', zegt Smeyers, die de cijfers opvroeg. 'Eerst heeft Vlaanderen een asielbeleid moeten slikken dat het niet wil. Nu moet het er ook nog eens de rekening voor betalen. Hier wordt er communautair gespeeld.' N-VA eist dat staatssecretaris Courard het spreidingsplan herziet.

Volgens Smeyers zouden de Vlaamse burgemeesters en OCMW-voorzitters 'massaal moeten protesteren tegen dit plan. OCMW's zijn verplicht om die asielzoekers financieel bij te staan, maar de staat betaalt slechts 50 procent van dat bedrag terug. De gemeenten kunnen die mensen niet huisvesten, zodat ze in de praktijk met het geld dat ze ontvangen toch richting Brussel, Antwerpen of Gent verdwijnen.'

Bron: www.standaard.be, 4 december 2009

Mening: Ik vind dat Wallonië verantwoordelijkheid moet nemen door Vlaanderen op dit vlak financieel bij te staan. Ik denk dat dit voor veel mensen al niet door de beugel kan dat Vlaanderen hier zo goed als alleen voor opdraait. Dit vind ik alles behalve rechtvaardig. Alle schuld is niet te vinden bij Wallonië want het is goed dat er asielbeleid is in sommige gevallen (mensen die politiek vluchteling zijn). Maar het beste zou zijn dat alles 50 - 50 verdeeld word en dat ook al woon je in Vlaanderen, Wallonië toch zorgt voor een even verdeelde bijdrage.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2009, 12:58
jesse.vervloet
Gast
 
Posts: n/a
Ik ga volledig akkoord met de mening van Stef. Het is zeer onredelijk dat Vlaanderen voor alle kosten moet opdraaien, dit kan niet zomaar. De beste oplossing is inderdaad dat de kosten worden verdeeld. Het is niet onbegrijpelijk dat 'de gewone vlaming' kwaad is dat Wallonië 'profiteerd'. De regering zal dit zeker terug moeten aanhalen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2009, 19:56
jelle.vos jelle.vos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: oevel
Posts: 33
Asielzoekers gelijk verdelen is alzeker een optie. Anders gaan de Walen WEERAL door de mazen van het net. Al helemaal als je het ten eerste al zelf even verzint, om het dan door te schuiven? Dat zou zoiets zijn als "zeg, wij van Baso gaan daklozen eten geven" en dan even het geld bij Balo en Bako gaan afhalen. Aja, wij hebben het al bedacht dus jullie moeten jullie portemonee maar boven halen. nee dus...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th December 2009, 15:52
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Ik sluit mij aan bij de vorige reacties. Waarom moet alles toch zo opgedeeld worden in België? Het is alsof we in 2 verschillende landen leven. Iedereen gelijk voor de wet! Het is niet alleen het asielbeleid dat weer voor een groot gedeelte door de Vlamingen gedragen wordt. Er zijn wel meer dingen waarvoor wij als Vlaming opdraaien. Zolang de Walen kunnen profiteren van de Vlamingen wordt er niets gedaan, maar wat als de rollen omgekeerd worden? Ik denk dat de Walen dan wel zullen reageren. De Vlaming is iemand die niet snel reageert met toeters en bellen, terwijl de Walen dit wel doen zowel op politiek vlak als op andere vlakken. Zolang het hen maar ten goede komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.