actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2012, 10:13
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Buschauffeur De Lijn bedreigd met vuurwapen

SINT-JANS-MOLENBEEK/ASSE - Een buschauffeur van openbare vervoersmaatschappij De Lijn is donderdag in Sint-Jans-Molenbeek met een vuurwapen bedreigd door een man die niet kon betalen voor de busrit. In de stelplaats Asse is een spontane staking uitgebroken bij de chauffeurs uit protest tegen het nieuwe geval van agressie.

De man had geen geld of identiteitsgegevens op zak toen hij op de bus wilde stappen aan de halte Ribaucourt in Sint-Jans-Molenbeek. Toen de buschauffeur weigerde om hem mee te nemen, haalde de misnoegde reiziger een vuurwapen boven en zwaaide hij ermee naar de buschauffeur.

Onder dwang liet de buschauffeur de man toch opstappen en zette hem enkele haltes verder weer af. Niemand raakte gewond.

Geen bussen
'Geen enkele van de 60 chauffeurs van de stelplaats Asse is vrijdagochtend uitgereden. We hebben om 9 uur overleg met de directie van De Lijn Vlaams-Brabant. Ik vermoed op basis van mijn ervaring met dergelijke voorvallen dat de staking de hele dag zal duren tenzij de directie de chauffeurs kan overtuigen terug aan het werk te gaan', aldus vakbondssecretaris Erwin Vancauwenberg (ACV Openbare Diensten).

Door de staking is het busvervoer in het noorden van de provincie Vlaams-Brabant en in Brussel zwaar verstoord.

'Naar aanleiding van het recente agressiegeval tegen de MIVB-controleur heeft de overheid al heel wat maatregelen genomen zoals de beloofde 400 extra agenten in Brussel die ook de veiligheid van het personeel van De Lijn in Brussel ten goede zal komen. Ook De Lijn heeft binnen de werkgroep Veilig op weg onlangs nog extra veiligheidsmaatregelen beloofd. Veel meer kunnen we niet eisen. Wat we naar aanleiding van dit geval van agressie wel kunnen vragen, is de inzet van extra controleurs in Sint-Jans-Molensbeek want ook eergisteren deed zich daar een geval van agressie voor', aldus Vancauwenberg.

Bron
De Standaard online vrijdag 20 april 2012
http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20120420_019

Mening
Het is erg om te weten hoe vaak mensen geweld gebruiken om hun doel te bereiken. Het lijkt wel alsof buschauffeurs steeds vaker en vaker geconfronteerd worden met geweld. Niet enkel buschauffeurs. In het nieuws hoor je bijna dagelijks gevallen van agressie. Ik snap dat de chauffeurs en ook treinbegeleiders zich onveilig voelen, ik zou mij ook zo voelen. Maar wat kunnen we er tegen doen? Moeten we op elke bus en elke trein agenten plaatsen? Er zijn nog andere plaatsen waar agressie voorkomt. Moeten we hier dan ook agenten plaatsen? Waar gaan we dan naar toe? Een maatschappij met op elke hoek van de straat agenten, gaan we ons dan veilig voelen? Ik denk dat er iets moet veranderen aan de mentaliteit van mensen die denken dat ze met agressie anders kunnen bereiken. Maar hoe moeten we dat doen? Ik weet het spijtig genoeg niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2012, 13:11
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Deze uitingen van agressie lijken inderdaad steeds frequenter voor te komen. Ik zou zelf ook echt niet graag met een Lijnbus willen rondrijden. Ik ben absoluut geen bang meisje (ik ben bijvoorbeeld al vaak 's nachts alleen door Brussel Noord en Borgerhout gelopen), maar in Sint-Jans-Molenbeek durf ik dit niet. Ik vind het nogal een donkere buurt en je wordt er overal nagestaard. Wel toevallig dat dit niet daar gebeurd...
Oplossingen zie ik ook niet direct; zoals Anne al zei is controle op elke straathoek praktisch onhaalbaar. Dus inderdaad, hoe kan dit opgelost worden?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2012, 17:56
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Toen ik het nieuws over het voorval hoorde, was mijn reactie: Hoe is het mogelijk? Elke week bereiken berichten van agressie tegen buschauffeurs/treinbegeleiders ons. Ik snap enorm goed dat deze mensen zich niet langer veilig voelen tijdens het beoefenen van hun beroep. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat deze problematiek moet aangekaart worden, maar ik vraag me toch steeds af of er geen andere oplossing is dan een spontane staking. Steeds weer zijn de werkende mensen en schoolgaande jeugd de dupe van deze stakingen.

Misschien is een algemenen mentaliteitsverandering in onze maatschappij de enige oplossing voor dit probleem. Ik denk dat verdraagzaamheid tegenover elkaar en elkaar kansen geven al een enorme stap in de goede richting is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.