actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2015, 08:45
mathias.s*erkens mathias.s*erkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 40
Politie schakelt 14-jarig meisje uit met plastic kogel

Bij een interventie in een jeugdinstelling heeft het Snelle Respons Team (SRT) van de Antwerpse politie een Syrisch 14-jarig meisje neergeschoten met een kogel uit kunststof. Het Agentschap Jongerenwelzijn stelt zich vragen bij de gebruikte procedure, zo staat vandaag in De Standaard en Het Nieuwsblad.

Omdat het meisje op zondag 1 november zichzelf en omstaanders met glasscherven dreigde te verwonden, besloten de begeleiders in de jeugdinstelling Jacob Jordaens bijstand in te roepen van de Antwerpse lokale politie. Maar ook het Snelle Respons Team van de lokale politie, dat werd opgericht om in te grijpen bij ernstige incidenten, arriveerde. De leden van het SRT schakelden het meisje uiteindelijk uit met een zogeheten "less lethal weapon", een kunststof projectiel dat volgens de politiewoordvoerder vergelijkbaar is met de kogels van een paintballgeweer.

Het meisje werd geraakt in de buik en werd met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

Het Agentschap Jongerenwelzijn en de instelling zelf keuren de ingreep van de politie af. "We vragen aan de korpschef van Antwerpen, Serge Muyters, een gesprek over deze procedure", zegt woordvoerder Peter Jan Bogaert van het Agentschap Jongerenwelzijn. "We moeten dit in de toekomst vermijden", zegt ook Emmanuel Standaert, directeur van de instelling.

Bron:http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...tic-kogel.dhtml 10/11/2015

Mening: Ik stel mij ook wel vragen bij het optreden van de bijstand in de jeugdinstelling, Zij zijn er toch op getraind in zo'n situaties anders te reageren. Langs 1 kant liever 1 licht gewonden dan meerdere zwaardere gewonden. Ze zullen zeker maatregelen moeten nemen voor in de toekomst, omdat de kinderen zich niet meer veilig voelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2015, 10:51
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Naar mijn mening heeft het snelle respons team (RST) correct gehandeld. Het meisje dreigde ermee niet alleen zichzelf maar ook anderen te verwonden. Verder vind ik dat Het Agentschap Jongerenwelzijn en de instelling zelf geen reden hebben om de ingreep van de politie af te keuren. Indien ze het zelf op een andere en betere manier hadden kunnen oplossen, hadden ze dat moeten doen en niet de politie verwittigen. Ten slotte ben ik van mening dat iedereen gelijk is voor de wet, als mensen anderen iets proberen aan te doen moet er ingegrepen worden. Hier moet dat naar mijn mening ook gebeuren, ook als de persoon in kwestie een andere achtergrond heeft.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2015, 11:30
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Politie schakelt 14-jarig meisje uit met plastic kogel

De heisa rond dit politieoptreden vind ik nogal overdreven. Aangezien de instelling het Snelle Respons Team opriep, zal de situatie wel vrij ernstig zijn geweest. Het meisje in kwestie houdt hier amper iets aan over, de gevolgen hadden veel groter kunnen zijn wanneer men niet had ingegrepen. Uiteraard moeten zulke voorvallen geen gewoonte worden. Het is de taak van het Snelle Respons Team om de situatie op een zo kort mogelijke tijd zo snel mogelijk in te schatten en dan in te grijpen op een gepaste manier. Dit is niet evident. De negatieve reacties zijn naar mijn mening dan ook niet nodig. Wanneer de situatie uit de hand zou zijn gelopen doordat de politie niet grondig ingreep, zou men zich dan weer afvragen waarom men niet zou hebben geschoten. Bij zulke delicate situaties is er geen één juiste aanpak waar iedereen zich in kan vinden. Door deze situatie nu te analyseren kan men er enkel maar uit leren voor een volgende keer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.