actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th May 2015, 08:41
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
België is tiende beste land voor moeders

België is tiende beste land voor moeders

Noorwegen is het beste land ter wereld om moeder te zijn. Dat blijkt uit een ranglijst die deze nacht verspreid werd door de ngo Save the Children. België bezet net als vorig jaar de tiende plaats in de ranking.
De ngo stelt elk jaar een ranglijst op om aan te duiden in welk land je als moeder de beste leefomstandigheden vindt. Daarbij wordt rekening gehouden met onder meer het niveau van de gezondheidszorg en het onderwijs, en met het inkomen en de sociale positie van de vrouw.

Traditioneel scoren vooral de Scandinavische landen erg goed. Zo neemt Noorwegen dit jaar de eerste plaats over van Finland, dat naar de tweede plaats zakt. IJsland, Denemarken en Zweden vervolledigen de top vijf. Verder moet het als tiende geklasseerde België ook nog Nederland, Spanje, Duitsland en Australië laten voorgaan.

Opvallend is dat de Verenigde Staten pas op de 33ste plaats staan, nog twee plaatsen lager dan vorig jaar. De VS staan nog net onder Kroatië, Zuid-Korea en Japan. Volgens het rapport is het risico om in het kraambed te sterven in de VS maar liefst tien keer groter dan in Polen. Geen enkel ontwikkeld land doet het op dat vlak slechter dan de VS.

Somalië is net als vorig jaar het slechtste land voor moeders. Ook Congo, de Centraal-Afrikaanse Republiek, Mali en Niger bengelen helemaal onderaan.

Bron: HLN 5/05/15
http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Re...r-moeders.dhtml

mening: In het artikel gaat het over in welk land je de beste verzorging krijgt als moeder. Daarin vinden België op de tiende plaats. Mijn eerste reactie was toen ik het las: "raar, maar de tiende?". Ik las even verder en het bleek dat vooral de Scandinavische eilanden uitermate goed scoren. Ik had geen idee dat het daar zo was. Onlangs is er een tv-reeks geweest van 'Alloo in de buitenlandse gevangenissen' en daarin kwam al wel naar voor dat gevangenissen in Noorwegen heel streng zijn, maar volledig voldoen aan alle mensenrechten. Een cel is daar bijna een klein appartement. Het zal je dan ook niet verwonderen dat Noorwegen in deze ranking op nummer 1 staat, net voor Finland dat vorig jaar de eerste plaats kreeg.

Laatst aangepast door T*ïssa.Vermeiren : 5th May 2015 om 08:49.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2015, 10:14
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Ik vind de tiende plaats zeer goed. Zeker wanneer ik dit artikel vergelijk met de laatste berichten in het nieuws. Er wordt veel gesproken over het feit dat de gezondheidszorg na de bevalling niet goed genoeg zou zijn. Moeders zouden langer in het ziekenhuis moeten blijven. Men laat ze veel te vroeg naar huis gaan. Normaal moet een vrouw gemiddeld tot vier dagen na de bevalling in het ziekenhuis blijven. We zien echter in realiteit dat vrouwen in België vaak sneller naar huis mogen. Soms mogen ze na twee dagen, maar vaak na drie dagen al naar huis. Hier is de laatste weken veel commentaar op. Wanneer ik dit artikel lees, ben ik dan ook verrast dat ons land de tiende plaats haalt. Ik had eerder een lagere plaats verwacht. We hebben een klein landje, maar we mogen er toch trots op zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.