actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2013, 11:39
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Kinderbijslag verdeelt links en rechts

Kinderbijslag verdeelt links en rechts

Er zitten grote politieke verschillen in de voorstellen voor een hervorming van de kinderbijslag, waarmee alle partijen naar de kiezer stappen. De ideeën over het 'kindergeld' blijken met name links en rechts georiënteerde partijen netjes van elkaar te onderscheiden.

Terwijl rechtsom N-VA en Open Vld het principe vooropstellen dat elk kind hetzelfde bedrag moet krijgen, pleiten linksom sp.a en vooral Groen voor grotere sociale correcties en meer geld voor kinderen uit minder gegoede gezinnen. CD&V dat de bestaande sociale toeslagen wil behouden, neemt de middenpositie in. Zo komt het idee van 'elk kind is gelijk' te staan tegen 'elk kind moet gelijke kansen krijgen'.

Alle partijen willen wel dat de verschillen volgens beroepscategorie van de ouders - zelfstandige, werknemer, ambtenaar - worden afgeschaft, waardoor het stelsel vereenvoudigd wordt.

Wel zitten er erg grote verschillen in het basisbedrag dat elk kind zou krijgen. Bij Open Vld ligt dat op 250 euro per maand voor de eerste twee kinderen (en minder voor de volgende), sp.a geeft elk kind minstens 130 euro en Groen vertrekt van het bestaande basisbedrag van 90 euro en bouwt dan op volgens inkomen. N-VA en CD&V maakten nog geen bedragen bekend.

Bron: demorgen.be, 20/11/2013

Mening: Wat de kinderbijslag betreft, lijkt het mij persoonlijk inderdaad beter om te kijken naar de behoeften van het gezin. Door het voor elk kind gelijk te stellen, gaat het bedrag naar beneden gaan en dit zal vele minder gegoede gezinnen wel in de problemen brengen. Zeker als ze al een groot aantal kinderen hebben, zal hier wel een relatief groot bedrag verdwijnen en er zijn gezinnen die dat wel nodig hebben. Of het systeem nu goed is zoals het is, wil ik perse zeggen. Er zijn zeker en vast verbeteringen mogelijk (vereenvoudigingen eventueel) maar het is niet ideaal om voor elk kind evenveel te geven. Of ze moesten het bedrag per kind verhogen maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Ook vraag ik mij af of er niet gekeken moet worden of er niet al te veel misbruik wordt gemaakt van kindergeld. Het is nog wel de vraag hoe ze zulke dingen zouden kunnen controleren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.