actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2009, 14:10
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Westerlo
Posts: 70
Proces van ex-SS'er Demjanjuk (90) start maandag

Het proces tegen de negentigjarige ex-SS'er John (Ivan) Demjanjuk start maandag. Hij staat terecht voor medeplichtigheid bij de moord op bijna 28.000 joden in het vernietigingskamp Sobibor in het huidige Polen. Het einde van het proces wordt voorzien voor mei 2010.

Vergassing
Het openbaar ministerie zegt dat de voormalige SS'er als bewaker in 1943 in het vernietigingskamp Sobibor geholpen heeft met de moord op minstens 27.900 joden. Zijn proces wordt wellicht een van de laatste grote processen tegen oorlogsmisdadigers die deel uitmaakten van de SS. Zeventien Nederlandse nabestaanden zullen als medeaanklager deelnemen aan het proces.

Nummer 1393
Het belangrijkste bewijs van de aanklager is het dienstbewijs van Demjanjuk met het nummer 1393. In een lijst die dateert van maart 1943 staat overigens zijn naam waaruit blijkt dat hij naar Sobibor gestuurd werd. De echtheid van die lijst wordt betwijfeld door Demjanjuks advocaten.

Drie uur per dag
Nu staat al vast dat het geen kort proces wordt. Begin juli stelden artsen in een medisch rapport dat Demjanjuk handelsbekwaam is. Toch zal hij elke procesdag niet langer dan tweemaal negentig minuten aanwezig kunnen zijn. In totaal mag dat niet meer dan drie uur duren. (belga/adb)

bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...t-maandag.dhtml

Bespreking: Ik vind het goed dat ze eindelijk eens van start gaan met het proces. Deze man is misschien wel 90 jaar maar ik heb er geen medelijden mee dat hij voor de rechtbank moet verschijnen. Hij heeft vroeger zelf tienduizenden mensen naar de gaskamers begeleidt. En heeft hij toen medelijden getoond wanneer er bejaarden de gaskamers binnen stapten?
Hij moet ook gestraft worden voor zijn daden, hoe oud hij ook is. Trouwens, hij was lid van de SS, de elite eenheid van de nazi's die de opdracht kregen om de Joden uit te moorden. Dat waren echt mannen die getraind werden om zonder medelijden mensen te vermoorden. Dus ik heb echt geen medelijden met deze man. Hij mag van mij de rest van zijn leven in de cel zitten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2009, 14:11
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Het laatste Nazi-proces?

Citaat:
Proces tegen nazi-kampwachter Demjanjuk start

ma 30/11/2009 - 11:42

In de Duitse stad München is het proces begonnen tegen de voormalige nazi John Demjanjuk. Hij moet zich verantwoorden voor het vergassen van 27.900 Joden in het vroegere nazi-concentratiekamp Sobibor.

Er was veel persbelangstelling voor wat mogelijk het laatste grote proces van een nazi-oorlogsmisdadiger zal worden. De 89-jarige Demjanjuk werd in een rolstoel de rechtszaal binnengereden.

Zijn familie houdt dan ook vol dat Demjanjuk te ziek is om terecht te staan. Hij zou zich niet kunnen verdedigen, ook al omdat zijn geheugen hem vaak in de steek laat.

Hoe dan ook hebben de Verenigde Staten onlangs Demjanjuk uitgeleverd aan Duitsland omdat er voldoende bewijs zou zijn van zijn betrokkenheid bij de moord op Joden in een aantal nazi-concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Voorstanders van het proces zeggen dat het in feite "te laat is voor gerechtigheid", maar dat een veroordeling een teken aan de wand zou zijn voor andere oorlogsmisdadigers dat ze altijd kans maken om berecht te worden, hoe lang na de feiten ook.

Het tweede proces van Demjanjuk

De Oekraďner John Demjanjuk werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gevangen gemaakt door de Duitse troepen. Daarna zou hij overgelopen zijn en deel hebben uitgemaakt van eenheden die concentratiekampen bewaakten.


Na de oorlog vluchtte Demjanjuk naar de Verenigde Staten, waar hij eerst de nationaliteit kreeg. In '86 werd hij evenwel ontmaskerd en uitgeleverd aan Israël. Dat land veroordeelde Demjanjuk ter dood wegens zijn optreden als "Ivan de Verschrikkelijke", een beruchte kampwachter in Treblinka.

Nadien werd hij door het hooggerechtshof in Israël echter vrijgesproken omdat er twijfel was of hij wel degelijk de bewuste kampwachter was. Demjanjuk keerde terug naar de VS, maar de voorbije jaren doken er steeds meer bewijzen op voor zijn betrokkenheid bij de moord op Joden en andere nazi-slachtoffers in de kampen Sobibor, Majdanek en Flossenburg.


Bron: De Redactie.be

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...emjanjuk_proces

Of hij nu te oud is of niet om nog terechtgesteld te worden, maakte mij eerst niet veel uit. Door WOII zelf niet te hebben meegemaakt, ben ik mij natuurlijk helemaal niet bewust van de gruwel en horror die zich toen hebben voorgedaan. Toen ik de titel van het artikel las, stond ik er niet verder bij stil. 'Aja, weer een proces, ocharme, die man ziet er zo oud uit, is dat nu echt nog nodig?...'
Maar toen hoorde ik op Radio 1 twee mensen die familie zijn verloren, in dat kamp, door toedoen van die man. Dat plaatst dingen in perspectief. 27.900 Joden vergast. De eerste keer een nietszeggend groot getal. Maar als je ervover nadenkt, kan je het niet zomaar relativeren: 27.900 kinderen zonder ouders, 27.900 persoonlijke drama's...
Natuurlijk moet die man berecht worden, denk ik nu. Natuurlijk! Wat er toen gebeurd is, mag niet vergeten worden, ook al zijn de meeste ooggetuigen niet meer, ook al is het zo lang geleden!
Ik raad iedereen aan deze gesprekken eens te beluisteren, ook al is gerechtigheid 60 jaar te laat...

Vera de Jong-Simons, nevenaanklaagster, heeft ouders, grootmoeder en tante verloren in het kamp Sobibor:
http://internetradio.vrt.be/radiosp...venaanklaagster

Paul Hellman, nevenaanklager, zijn vader werd vergast in Sobibor:
deel 1:http://internetradio.vrt.be/radiosp...lmanndemjanjuk1
deel 2: http://internetradio.vrt.be/radiosp...lmanndemjanjuk2
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2009, 19:30
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Hij moet berecht worden, maar het rechtssysteem maakt zich hier wel grandioos belachelijk vind ik...
Wat kunnen ze die man nog afnemen?
Hij heeft heel zijn leven van zijn vrijheid kunnen genieten en nu hij niets meer kan (en waarschijnlijk binnenkort zal sterven) brengen ze hem voor het gerecht. Ik vind dit bijna een dienst voor Demjanjuk. Als deze persoon godsgezind is kan hij nu nog boete doen voor zijn daden.

Maar het absolute toppunt is dat hij absoluut niet wil meewerken! Hij doet alsof hij niet meer kan staan en weigert iets te zeggen.
Meer dan 27.000 doden zijn blijkbaar niet genoeg om deze man het schaamrood op de wangen te brengen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.