actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2011, 09:39
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Twaalf vluchtmisdrijven per dag

Vorig jaar werd in ons land 4.351 keer vluchtmisdrijf gepleegd. Het gaat om gevallen waarbij minstens één gewonde viel. Dat blijkt uit een antwoord van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe op een vraag van Vlaams Belang-Kamerlid Peter Logghe.


Wanneer de cijfers worden omgerekend, gaat het om 12 vluchtmisdrijven per dag. En toch is dit aantal het voorbije jaar gedaald. In 2009 was er sprake van 4.484 letselongevallen die werden veroorzaakt door een vluchtmisdrijf.

Vorig jaar vielen bij vluchtmisdrijven in totaal 20 doden, 210 zwaargewonden en 4.626 lichtgewonden. De meeste vluchtmisdrijven worden in Vlaanderen gepleegd, waardoor daar ook het aantal slachtoffers hoger is dan in andere delen van het land.

Bron: www.GVA.be
Mening: Ik vind dit zeker een schokkend aantal, en dat voor een zeer zwaar zedenfeit. Het is menselijk dat we in paniek schieten, of even van de wereld zijn, wanneer we betrokken zijn bij een ongeval. Wanneer men dan beseft dat jezelf in fout bent, komt daar nog eens schuldgevoel bij. Maar je maakt de zaken alleen maar erger door er van weg te vluchten. Mensen die een (dodelijk)ongeval veroorzaken zijn naar mijn mening geen criminelen, degene die dan wegvluchten neigen meer naar die richting. Ook al is het moeilijk de rust te bewaren, in zulke situaties moet jij je verantwoordelijkheid opnemen. Al is het maar ( indien nodig) de hulpdiensten bellen, slachtoffer(s) aanspreken en op zen minst ter plaatse blijven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2011, 18:11
Stef.Boonen Stef.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 42
Reactie

12 vluchtmisdrijven per dag is best wel een schokkend aantal. Zeker voor zo'n zwaar zedenfeit zoals Thomas al zei.
Ik snap echter ook dat mensen in paniek zijn nadat ze iemand hebben aangereden. Toch zouden ze moeten proberen kalm te handelen en de hulpdiensten te verwittigen indien het ernstig is. Ik kan aannemen dat je door te paniekeren niet heel kalm meer kunt handelen, toch zou je dan iemand anders kunnen laten bellen.
En moest je toch wegrijden door de paniekreactie, wat ik absoluut niet goedkeur, kan je later de politie nog gaan melden dat jij het ongeval hebt veroorzaakt.
Dit is echter niet de beste oplossing, in eerste instantie is het natuurlijk het beste om bij het slachtoffer te blijven.
Maar mocht je uit paniek wegrijden lijkt het me nog wel goed jezelf te gaan aanmelden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th November 2011, 18:32
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik vind dit echt een schokkend aantal. Vluchtmisdrijf plegen vind ik echt verschrikkelijk! Ik kan er wel inkomen dan je door de shock eerst wel doorrijd omdat je gewoon niet goed weet wat je moet doen. Je bent even volledig van de kaart. Wanneer de gebeurtenis na een aantal minuten toch is doorgedrongen kan je toch nog terugrijden en/of de politie of ambulance bellen? Ik vind niet dat mensen zomaar het excuus mogen hanteren : "ik was in shock, ik wilde niet doorrijden maar het gebeurde gewoon zonder er bij na te denken." Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt dus kan mij niet goed in hun plaats stellen. Maar ik denk wel dat ze door dit excuus zichzelf willen wijsmaken dat ze geen misdrijf gepleegd hebben. Maar ze zijn wel degelijk in de fout gegaan. Vluchten = een misdrijf!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th November 2011, 19:38
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 59
12 vluchtmisdrijven per dag

12 vluchtmisdrijven PER DAG! Hierbij stel ik mezelf onmiddelijk de vraag of mensen nog wel begaan zijn met hun medemensen? Het kan natuurlijk altijd dat er een ongeluk gebeurt zonder dat je er iets aan kan doen. Het is niet zo dat je iemand met opzet wil omverrijden ofzo, althans, dat hoop ik toch. Als het dan toch gebeurt, "perongeluk", dan STOP je toch! Ik snap niet dat mensen in zo'n geval zomaar kunnen doorrijden. Net of ze geen geweten hebben. Aan de andere kant reageert iedereen anders op zulke situaties. Soms, in tijden van choque, hebben mensen zich niet altijd meer in hand en kunnen ze hier niets aan doen. Toch verbaast het me, dat er zovele slachtoffers hulpeloos worden achtergelaten door hun 'daders'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.