actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2013, 15:47
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Onschuldige pijnstillers bevatten gevaarlijk veel zout

Onschuldige pijnstillers bevatten gevaarlijk veel zout

De bruisvarianten van pijnstillers bevatten zo veel zout dat ze de kans op hartaanvallen en hersenbloedingen met een vijfde verhogen. Dat is althans een van de conclusies uit een grootschalige studie bij 1,3 miljoen Britten die werd gepubliceerd in de British Medical Journey.
Het gevaar schuilt soms in een klein hoekje: we mogen dan wel nog zo hard letten op ons zoutgebruik bij het koken, het zijn alledaagse pijnstillers zoals aspirine en Ibuprofen die ons zoutgebruik de hoogte injagen.

De medicatie bevat namelijk sowieso al natrium (opdat de stoffen beter zouden worden opgenomen door het lichaam), maar bij de bruisvarianten ligt dat niveau nog hoger opdat de tabletten en poeders beter zouden oplossen in water.

Volgens een grootschalige studie van de Dundee University en University College London (bij 1,3 miljoen Britten over een periode van zeven jaar), zou daardoor bij regelmatig gebruik van zulke pijnstillers de kans op hartaanvallen met zestien procent hoger liggen, de kans op hoge bloeddruk verzevenvoudigen en hebben mensen die deze middelen nemen een kwart meer kans om vroeg te sterven.

Wie per dag de maximale acht dosissen paracetamol 500 mg zou innemen, heeft al bijna dubbel zo veel zout binnen dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Tel daarbij het zout dat we innemen via de voeding en je komt aan hoge (en gevaarlijke) dosissen.

‘Bij alle voeding die we kopen, staat duidelijk vermeld hoeveel zout het bevat, maar bij deze medicijnen die zonder voorschrift worden verkocht, is dat vreemd genoeg niet het geval’, aldus Thomas MacDonald, een van de onderzoekers.

Bron: DM, 28 november 2013

Mening:
Mijn stiefvader wijst me er dagelijks op dat ik de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zout niet zou mogen overschrijden. Hij let er bij het koken op dat hij zo min mogelijk zout gebruikt in zijn gerechten. Dat pijnstillers ook bijdragen aan onze dagelijkse zoutinname wist ik echter niet, volgens mij zijn de meesten onder ons zicht van geen kwaad bewust als ze een pijnstiller innemen.

Als je dus frequent gebruikmaakt van dergelijke pijnstillers zou ik voortaan toch maar een keertje nadenken of het wel echt nodig is. Vaak nemen we automatisch een pijnstiller bij de eerste tekenen van pijn, dit zou dus stelselmatig afgebouwd moeten worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.