actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2013, 08:54
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
"Dit is een schandelijke dag voor Washington"

In de Verenigde Staten heeft een meerderheid van de senatoren de wetsvoorstellen voor een strengere wapenwet weggestemd. President Barack Obama vindt het ongehoord dat politici niet willen ingaan op wat een meerderheid van de bevolking wil.

Na de schietpartij in een school in het stadje Newtown, eind vorig jaar, nam Obama een initiatief om de wapenwet in de Verenigde Staten strenger te maken. Hij heeft zijn voorstellen al flink moeten afzwakken, maar zelfs zijn laatste voorstel, dat gewoon bepaalt dat de achtergrond moet worden gecontroleerd van wie een wapen koopt, gaat nog te ver voor veel senatoren.

"Dit is een schandelijke dag voor Washington", reageert president Obama, die belooft dat hij het daarbij niet zal laten. "Als het Congres weigert te luisteren naar het Amerikaanse volk zal de échte invloed van de kiezers moeten komen", zei hij in een toespraak in het Witte Huis, omringd door slachtoffers van enkele schietpartijen. Hij roept Amerikanen die zijn plannen steunen op contact op te nemen met de senator van hun staat om hem te laten weten dat ze ontgoocheld zijn.

Wapenbezit is heilig in de Verenigde Staten en wordt zelfs gegarandeerd door de grondwet. Vooral de invloedrijke lobbygroep National Rifle Association heeft de voorbije maanden al zijn duivels ontbonden om de plannen voor een strengere wapenwet te dwarsbomen. Eerder had Obama al zijn voorstel moeten laten varen om halfautomatische aanvalswapens te verbieden.

Bron: www.deredactie.be

Mening:

Ik vind het jammer dat een president als Obama, die toch wel wat zaken in de goede richting wil veranderen, zo wordt tegengewerkt door zijn medewerkers (als je van medewerkers kan spreken). Hij heeft zijn oorspronkelijke voorstel omtrent de wapenwet al sterk aangepast en afgezwakt en nog lukt het hem niet deze door te voeren. Enkel en alleen omdat hier waarschijnlijk heel wat geld mee gepaard gaat. Ik vind het vooral straf dat deze senatoren voet bij stuk houden, terwijl een meerderheid van de bevolking voor het voorstel van Obama is. Waar is dan de stem van het volk gebleven? Blijkbaar is deze stem niet opgewassen tegen bijvoorbeeld ijzersterke lobbygroepen als de National Rifle Association. Moest er geen geld of macht (of is dit hetzelfde?) mee gemoeid zijn, zou het heel wat minder moeite kosten om zo'n wapenwet door te voeren. Iedere mens met wat gezond verstand ziet toch meteen in dat de huidige wapenwet enkel voor problemen zorgt? Ik hoop dat Obama niet opgeeft en blijft doorzetten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2013, 19:22
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Tja, Amerikanen en hun tradities. Dit hoort nu eenmaal bij hun beeld van vrijheid en zoiets krijg je niet op een twee drie uit de gedachtegang van de mensen.
Voor mij mag deze strengere wapenwet meteen goedgekeurd worden. Traditie of niet maakt mij niet uit. Deze wet stamt nog van 1791. Toen kon er nog een beer of eender welk ander wild dier je woonkamer binnen lopen. Dat men dit toen goedkeurde, tot daar toe. Maar waarom heeft de gewone mens tegenwoordig toch een wapen nodig vraag ik mij af.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.