actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2016, 09:24
Kevin.V*nRillaer Kevin.V*nRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Burgers slaan handen in elkaar om vluchtelingen aan verblijf te helpen

Burgers slaan handen in elkaar om vluchtelingen aan verblijf te helpen

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160517_02293877

Veel Vlamingen helpen vluchtelingen om een woning te zoeken, maar de succesverhalen zijn dun gezaaid. ‘Veel vrijwilligers zijn de moed aan het verliezen’, alarmeert Orbit vzw. De overheid biedt weinig ondersteuning, burgers weten vaak niet hoe eraan te beginnen. ‘Tijd om de krachten te bundelen.’

Vijf inwoners van Lier bundelden vorig jaar al de krachten om erkende vluchtelingen te helpen zoeken naar een woning. ‘We doen zoals veel mensen: immosites afschuimen en eigenaars bellen’, zegt Tom Van de Vel. ‘Maar dat doen we gestructureerd. We leggen een database aan met adressen van eigenaars die we al hebben gecontacteerd, zodat we geen dubbel werk doen.’

‘Lang niet alle woningen staan op een immosite. Daarom doen we ook een beroep op een netwerk van mensen die ons tippen, zodra ergens een huis leegstaat.’

‘Het OCMW van Lier laat ons ook altijd weten wanneer een asielzoeker in het lokaal opvanginitiatief (LOI) papieren heeft, zodat we bij onze zoektocht de juiste profielen in ons achterhoofd hebben.’

250 eigenaars hebben ze met z’n vijven al gecontacteerd. Meestal zonder resultaat. ‘Veel eigenaars zijn bang om aan vluchtelingen en OCMW-cliënteel te verhuren.’

Van de Vel en vrienden gingen daarom verder. In maart richtten ze een vzw op om zelf een woning te huren en aan vluchtelingen door te verhuren. ‘We zijn die woning aan het opknappen, met hulp van vluchtelingen. Meubilair krijgen we van de kringloopwinkel. Op 1 juni zou de woning met drie appartementen instapklaar moeten zijn. Vluchtelingen kunnen er tot een jaar verblijven, de tijd die ze nodig hebben om op de private huurmarkt of via een sociaal verhuurkantoor een echte oplossing te vinden.’

Eigen mening: Ik vind een zeer mooi initiatief dat die vijf inwoners van Lier hun handen in elkaar slaan om erkende vluchtelingen aan onderdak te helpen. De manier waarop ze te werk gaan, is zeer doordacht. Volgens mij is dat de beste manier om de vluchtelingen te helpen. Ze contacteren eigenaars van woningen die te koop staan om te vragen of ze al dan niet onderdak aan vluchtelingen willen aanbieden. Natuurlijk is het ook goed dat het OCMW van Lier en hierbij helpt. Het is dan wel spijtig dat veel eigenaars niet op het 'aanbod' ingaan. Ze zijn een beetje bang van het feit dat ze vluchtelingen in hun leegstaand huis zouden laten overnachten. Daar moeten we natuurlijk ook wel respect voor hebben, vind ik. Je laat niet zomaar iedereen in jouw woonst overnachten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2016, 09:34
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Bij het lezen van dit artikel krijg ik een warm gevoel. De vluchtelingenproblematiek is niet meer weg te denken aangezien we hier dagelijks mee geconfronteerd worden. De meeste mensen kijken ook de andere kant op, omdat ze niets van vluchtelingen moeten weten. Gelukkig zijn er toch ook nog mensen die wel om hun medemens geven en dat is zeer positief. Ik vind het fantastisch om te lezen dat mensen de handen in elkaar slaan om vluchtelingen een tijdelijke verblijfplaats aan te kunnen bieden. Bovendien betrekken ze de vluchtelingen zelf ook bij het opknappen van de woning en dat zorgt ervoor dat ze zich betrokken en (deels) aanvaard voelen. Ik vind dat dergelijke initiatieven wat meer steun zouden moeten krijgen van de overheid, maar dat is jammer genoeg niet altijd het geval. Het is dan ook nog eens zo mooi om te weten dat mensen toch voor hun medemens blijven 'vechten', ook als ze de steun niet krijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2016, 10:28
Aline.V*rmeiren Aline.V*rmeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 30
Ik vind het een heel mooi initiatief van deze vijf mensen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die zoiets nog zouden doen. Veel mensen willen hun woning niet verhuren aan vluchtelingen en dat begrijp ik ook. De vluchtelingen hebben andere gewoonten en deze personen vertrouwen in hun woning kan moeilijk zijn, omdat de verhuurders deze woning later nog moeten kunnen verhuren. Naar mijn mening is het een heel goed idee van deze mensen dat ze de vluchtelingen zelf deze woningen laten opknappen. Op deze manier zullen ze veel meer zorg dragen voor de woning en zijn de verhuurders ook tevreden dat hun woning opgeknapt is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2016, 10:29
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Ik vind dit zeker een goed idee van de inwoners van Lier. Waarom zouden mensen leegstaande huizen niet voor een tijdje willen verhuren aan vluchtelingen. Uiteraard moeten hier wel goede voorwaarden aan vast hangen zodat vluchtelingen of OCMW-cliënteel hier absoluut geen misbruik van kunnen maken bijvoorbeeld door te lang in dit huis te blijven dan ze mogen van de huurbaas of door ravage aan te richten. Als men hier goede begeleiding voor voorziet of personen inzet die hier tijdig komen controleren zou ikzelf zeker een leegstaand huis verhuren, moest ik dit hebben.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th May 2016, 21:54
Lien.H*bert Lien.H*bert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 31
Zoals hiervoor al werd aangehaald, is het een prachtig initiatief. Een crisis haalt het lelijkste in een mens naar boven, maar ook het mooiste. Een initiatief als dit bewijst dat we wél nog solidair zijn. Toch onthoud ik ook een van de eerste zinnen uit het artikel: "de succesverhalen zijn dun gezaaid. ‘Veel vrijwilligers zijn de moed aan het verliezen’, alarmeert Orbit vzw. De overheid biedt weinig ondersteuning, burgers weten vaak niet hoe eraan te beginnen.". Ik merk zelf ook dat de vluchtelingenproblematiek (nu al) meer en meer naar de achtergrond verhuist. Dat merk je op straat, in de media, in de volksmond. Toch denk ik dat het belangrijk is dat we aandacht blijven hebben voor de opvang van deze mensen. De crisis is nog lang niet achter de rug. Meer nog: we staan zelfs nog maar aan het begin ervan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.