actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th February 2014, 08:47
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Rekeningrijden vermindert verkeer met 10 procent

Rekeningrijden vermindert verkeer met 10 procent

Als de kilometerheffing voor personenwagens er komt, zal het verkeer in de Brusselse GEN-zone met 10 procent dalen. Ook de uitstoot van fijn stof zal drastisch verminderen. Dat blijkt uit een studie in opdracht van het Brussels Gewest.

De Brusselse regering vroeg aan studiebureau Stratec om de impact van de kilometerheffing voor personenwagens in kaart te brengen. De studie sluit aan bij het proefproject dat Brussel, Vlaanderen en Wallonië lanceren op 17 februari. Daarbij zullen automobilisten tijdens de spits 9 eurocent per kilometer betalen in Brussel, 5 cent op de autostrade en 6,5 eurocent op kleinere wegen.

Een kilometerheffing van 7 eurocent, het gemiddelde van de voorgestelde tarieven, zou het aantal gereden kilometers binnen de Brusselse GEN-zone tegen 2018 met 10 procent verlagen. Grootste winnaar is de NMBS, want die zou het grootste deel van de autoreizigers opvangen. Ook de Brusselse vervoersmaatschappij TEC en De Lijn halen extra reizigers binnen. Het aantal chauffeurs dat zou overschakelen op de fiets is echter verwaarloosbaar.

Ook de Brusselse luchtkwaliteit zou er flink op vooruitgaan. Als de kilometerheffing er komt, zal de hoeveelheid CO2 en zwaveldioxide in de lucht met 9,2 procent dalen. Een vergelijkbare daling is er voor fijn stof (9%) en NOx (8,9%), die vooral worden uitgestoot door dieselwagens. Nadeel is het financiële plaatje. Met een geschatte opbrengst van 227,7 miljoen euro en 91,8 miljoen euro kosten zou de maatregel 'maar' 135,9 miljoen per jaar opbrengen. Ter vergelijking: de tolheffing, die door de Brusselse regering van tafel werd geveegd, zou het drievoud opleveren.

Brussels staatssecretaris van Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) grijpt de studie aan om een lans te breken voor de kilometerheffing. "Het rekeningrijden is een mobiliteitsmaatregel, geen fiscale maatregel. Het is niet de bedoeling dat de kilometerheffing geld opbrengt, maar dat de mobiliteit erop vooruitgaat. Daarvoor is de kilometerheffing de beste optie."

Ondertussen groeit het verzet tegen de kilometerheffing. Meer dan 100.000 Belgen hebben een onlinepetitie ondertekend die vrijdagochtend werd gelanceerd tegen het proefproject.

Door de heisa trekken ook steeds meer politieke partijen hun staart in. Niemand wil naar de verkiezingen met de woede van de automobilist in de nek. Na het Franstalige cdH schaart nu ook sp.a, dat het proefproject mee goedkeurde in de Vlaamse regering, zich achter het verzet. "Dit is geen goed idee. Je zit gewoon in de portefeuille van mensen, terwijl ze wellicht nog altijd in de file staan", aldus Vlaams fractieleider Bart Van Malderen (sp.a). Ook premier Elio Di Rupo (PS) mengt zich in het debat. "Het is maar een experiment. Maar ik wil niet dat men de fiscaliteit voor de burgers en automobilisten verhoogt, vooral wanneer ze in afgelegen gebieden wonen", zei hij zondag in L''Invité op RTL-TVI.

De beslissing over de kilometerheffing zal er pas na de verkiezingen van 25 mei komen.

Bron: www.demorgen.be 10/2/2014

Mening: Ik begrijp de vele frustraties van mensen die iedere dag in Brussel moeten zijn voor hun werk of dergelijke. De auto nemen is veel gemakkelijker dan met het openbaar vervoer te moeten rijden. Op veel plaatsen komt er slechts om het uur een trein die richting Brussel rijdt. Hierdoor ben je ofwel altijd te laat, ofwel te vroeg. Ik vind ook dat het leven al duur genoeg is en zeker voor jonge mensen. Je kan in deze tijd niet meer zonder auto en dit kost toch ook al aardig wat geld. Als ze dan ook nog een kilometervergoeding willen inlassen, moet men alleen nog meer geld betalen. Het is natuurlijk wel beter voor het milieu.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th February 2014, 12:07
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Rekeningrijden

De reactie van S*lvia kan ik zeker begrijpen. Voor mensen die dagelijks veel kilometers afleggen is het rekeningrijden geen goede zaak op financieel vlak. Ik begrijp ook de woede van sommige mensen. Wanneer deze eerste reacties voorbij zijn denk ik wel dat er meer mensen zullen inzien dat rekeningrijden geen slechte zaak is.
Persoonlijk ben ik voor het rekeningrijden. Als mensen zich geraakt voelen in hun portemonnee zullen ze meer alternatieven bedenken. Enkele voorbeelden die spontaan bij mij opkomen zijn carpoolen, openbaar vervoer en fiets. Bij het carpoolen wordt de auto zo veel mogelijk benut. Als er drie auto's uit een bepaalde gemeente van punt A naar punt B moeten of één auto met drie passagiers is dit al heel positief. Zo zijn er enkele auto's minder op de baan. Als dit vaak gebeurt zullen de files inkorten.
Het openbaar vervoer klinkt niet bij iedereen positief. De bus-uren zijn niet ideaal en op sommige plaatsen rijden helemaal geen bussen. Er zijn de laatste jaren verscheidene lijnen geschrapt omdat er besparingen nodig waren. Als er meer mensen de bus nemen zal de lijn meer inkomsten hebben. Bij gevolg kunnen er eventueel extra en/of nieuwe bussen ingelast worden. Dit in combinatie met het vervoer per trein kan er voor zorgen dat de meeste mensen toch tijdig op hun bestemming aankomen.
In het artikel staat dat het percentage van mensen die als gevolg van het rekeningrijden meer de fiets zal nemen te verwaarlozen valt. Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn veel mensen die gemakshalve de auto nemen terwijl ze perfect met de fiets kunnen gaan. Een korte rit (minder dan 10km) is zeker haalbaar met de fiets.
Ik vind dat we het rekeningrijden een kans moeten geven. Als de tijd uitwijst dat het toch geen ideale oplossing is, kan het nog altijd afgeschaft worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.