actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2013, 07:33
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Katholiek onderwijs wil minder studierichtingen

Katholiek onderwijs wil minder studierichtingen

Het katholiek onderwijs heeft eigen voorstellen klaar om het aantal studierichtingen in het secundair onderwijs te verminderen. Dat meldt de VRT-nieuwsredactie dinsdag, nadat de voorstellen maandagavond werden toegelicht tijdens een bijeenkomst met schoolbesturen en directies in Mechelen.

Het aantal studierichtingen verminderen moet de structuur overzichtelijker maken. Zo zijn er momenteel alleen al in de laatste twee jaar van het secundair onderwijs meer dan 150 verschillende studierichtingen.

Nu blijkt dat bijvoorbeeld leerlingen die economie-moderne talen volgen in het secundair onderwijs, later succesvol een professionele bachelor afronden. Maar dat geldt ook voor jongeren die handel of boekhouden in het technisch onderwijs volgen.

Het katholiek onderwijs stelt voor die leerlingen te verenigen in een binnenstudiedomein economie en maatschappij, “dat dan een ideale voorbereiding zou kunnen zijn voor die professionele bachelor”, zegt Chris Smets, verantwoordelijke secundair onderwijs van de katholieke scholen.

De voorstellen zijn niet te nemen of te laten en moeten met de achterban worden besproken.

Bron:
De Standaard - 3 december 2013
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131203_00868802

Eigen mening:
Ik vind het een goed idee om de studierichtingen te verminderen. Je kan perfect een sterke ASO-richting in dezelfde klas zetten als een sterke TSO-richting. (bv.: wetenschappen wiskunde met techniek wetenschappen) Het enige verschil is dat je dan tijdens bepaalde uren de klas in twee moet opsplitsen want TSO heeft meer praktijkuren terwijl ASO meer 'taaluren' heeft.
Nog een voordeel is dat de sterkere leerlingen de zwakkere leerlingen leerstof kunnen bijbrengen. Dit stimuleert de klassfeer in een positieve zin.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2013, 09:15
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Ik ben het eens met A*s. Volgens mij is het geen slecht idee om een aantal studierichtingen te groeperen want 150 studierichtingen in de laatste 2 jaren alleen al is inderdaad enorm veel. Bovendien vind ik dit ook een betere aanpassing aan het katholieke onderwijs, dan de hervorming die ze stapsgewijs willen gaan invoeren in heel het onderwijs. Dit is een pak minder radicaal dan BSO, TSO en ASO allemaal in een richting te steken en gaat een pak minder problemen opleveren. Jammer genoeg is door deze aanpassing het hervormingsplan nog niet van de baan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2013, 11:53
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Ik kan me zeker vinden in het feit dat er een vermindering moet komen in het aantal richtingen. Kinderen in het middelbaar hebben het door de overvloed aan richtingen ook zeer moeilijk om te kiezen wat ze willen doen. Door enkele richtingen samen te zetten voor bepaalde vakken kan je al enkele schrappen, en zoals D*de al zei gaan de sterkere leerlingen de minder sterke leerlingen kunnen helpen wanneer het nodig is. Dit zal ook het zogezegd 'klassenverschil' waar leerlingen van TSO denken dat ze minder zijn dan die van ASO van de baan moeten ruimen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd December 2013, 22:55
Shana De Laet Shana De Laet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Lichtaart
Posts: 26
Ik ben ook te vinden voor het verminderen van de studierichtingen. Zelf sta ik wel positief tegenover de hervormingen binnen het Katholiek onderwijs. Vooral voor het feit dat de leerlingen een bredere basis krijgen aangereikt, en hierdoor hun talenten beter kunnen ontdekken. Het nadeel van deze hervorming is natuurlijk wel dat ze deze verschillende vakken minder uitgebreid zullen krijgen, maar hiervoor is er ook nog de arbeidsmarkt waar veel aangeleerd zal worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.