actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 11:32
deandevolder deandevolder is offline
Dean_dv
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 30
Autonome werkstraf steeds populairder

BRUSSEL - Sinds de invoering van de werkstraf als autonome straf, is haar populariteit elk jaar steeds groter geworden. De justitiehuizen, verantwoordelijk voor de begeleiding van de straf, kampen met een achterstand van ongeveer 800 dossiers die niet binnen de verplichte 12 maanden kunnen worden uitgevoerd.
Dat werd woensdag bekendgemaakt tijdens een colloquium over het tienjarig bestaan van de justitiehuizen.
De achterstand kan volgens Annie Devos, directeur-generaal van de Justitiehuizen, deels verklaard worden door de het stijgend aantal werkstraffen. Een andere factor is de moeizame zoektocht naar geschikte werkplaatsen.

'De overbevolking van de gevangenissen is veel meer zichtbaar dan de overbevolking van de werkstraffen', zegt Ronny Blomme, regionaal directeur van de justitiehuizen Vlaanderen.

Het aantal nieuwe werkstraffen bedroeg 556 in 2002. In 2008 waren er 10131 dossiers, een stijging van 120 procent ten opzichte van 2003 (4597). In 2008 was meer dan de helft van de nieuwe werkstraffen afkomstig van de correctionele rechtbanken van eerste aanleg, 34 procent van de politierechtbanken en 8 procent van de hoven van beroep. Werkstraffen vertegenwoordigen bijna één derde van het totaal aantal nieuwe strafrechtelijke opdrachten.

Bron: De standaard online.

Dat de autonome straf meer populair wordt, vind ik precies niet erg. Deze heeft volgens meer effect, op iemand die gestraft moet worden.
Volgens mij heeft de gestrafte persoon, dan meer kans om positief te ontwikkelen. inplaats van gewoon gevangenen te zitten. uiteraard moet dit zeer indivueel bekeken worden. Voor sommigen zal dit uiteraard niet een positieve uitwerking hebben. Dit zou dan grondig moeten onderzocht en geobserveerd worden.

Ik vind wel dat de overheid zeker in zulke problemen genoeg tijd en geld moet steken. Wat de de maatschappij nu het meest kost dat weet ik niet. Maar prioritair zou men wel de meest effectieve "aanpak" moeten nemen. Dit kan dan leiden dat een straf minder lang hoeft te duren. Wat de maatschappij wel tot besparingen kan brengen.
__________________
Wie zijn doel kent, vindt de weg. (Lao tze)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.