actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2014, 11:01
Lennart.G*ootjans Lennart.G*ootjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: westmalle
Posts: 50
‘Slechts een Belg op tien zal tot 67 werken’

‘Slechts een Belg op tien zal tot 67 werken’

‘Na de hervorming zal 10 procent blijven werken tot 67 jaar,’ dat zegt minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) vandaag in Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. De minister verwondert zich ook over de opstelling van de vakbonden,
Volgens Bacquelaine zal ook maar een Belg op de tien tot zijn 67ste moeten werken. ‘Nu werkt 10 procent van de Belgen tot 65 jaar. Na de hervorming zal 10 procent blijven werken tot 67 jaar. Al de anderen zullen eerder met pensioen gaan. Omdat vervroegd pensioen - weliswaar vanaf 63 jaar in 2018 - mogelijk blijft. ‘

Er zijn verschillende redenen waarom mensen vervroegd met pensioen mogen gaan, de minister denk ook aan een herdefinitie van ‘zware beroepen’. ‘Mensen met een zware job of een lange loopbaan mogen eerder met pensioen. Omdat ze om diverse redenen niet meer kunnen werken. Ik denk aan fysiek zware beroepen zoals dakwerker, aan nachtarbeid, aan beroepen waarbij men permanent beschikbaar moet zijn. En aan het onderwijs, in het bijzonder scholen die positief discrimineren.’

‘Vakbonden onverantwoord bezig’

‘Wie zegt dat deze pensioenhervorming niet nodig is, is onverantwoord bezig en ondermijnt onze sociale zekerheid,’ zegt de minister nog over het verzet van de vakbonden. ‘Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze meer de belangen van een bepaalde partij verdedigen dan de belangen van hun leden.’

Maar hun verzet zal de minister niet tegenhouden: ‘Het relancebeleid en de pensioenhervorming zullen bepalend zijn voor het succes van de regering-Michel.’

Eigen mening: Het artikel dat hier staat, kan mij een beetje geruststellen. Ik vind dat één op de tien nog steeds redelijk veel, maar het is beter dan één op de vijf. Ik zou als leerkracht perfect tot mijn achtenzestig jaar kunnen werken, hoop ik. Dit geldt natuurlijk ook voor andere jobs. Mensen die harde arbeid verrichten kunnen dit simpel niet volhouden tot hun 68 en zullen eerder op pensioen moeten gaan. Ze gaan dit hoogst waarschijnlijk doen door medische redenen en door slijtage van het lichaam naarmate dat ze ouder worden. De vraag gaat natuurlijk wel zijn, 'zal na de hervorming tien procent blijven werken tot hun zevenenzestig jaar?'. Ik hoop natuurlijk van wel, maar het zal moeilijk zijn om dit te laten lukken.

Bron: ED Krant: de Standaard Datum: 3/11
Site: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141103_01355581
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2014, 11:10
Anton.G*ossens Anton.G*ossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: LIER
Posts: 26
Ik vind het niet meer dan logisch dat mensen langer moeten werken gezien de toenemende levensverwachtingen. Verder is het solidair, omdat je het pensioen van de huidige en volgende generaties garandeert. Dit artikel zegt dat slechts 10% van de belgen effectief tot 67 zal werken, dit verbaast mij echter totaal niet. Heden ten dagen gaan mensen tussen 50-58 op ( brugpensioen ) door het sluiten of afslanken van bedrijven. Ook vinden vele mensen geen werk dat voldoet aan hun kwaliteiten en worden 50 plussers afgeschreven. Ik vind daarom het verhogen van de pensioenleeftijd onzinnig. We zouden er beter voor zorgen dat zoveel mogelijk burgers, allemaal werken tot een leeftijd van 65 jaar, voordat we gaan nadenken over het verleggen van de pensioenleeftijd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2014, 11:52
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Ik snap die hele heisa, zeker van de vakbonden, niet. Laten we sociaal zijn en allemaal langer werken. Het zou pas asociaal zijn om dat niet te willen.
Mensen worden ouder, dus mensen moeten langer werken: dat is logisch.
Dat mensen met zware beroepen niet tot hun 67 kunnen werken, begrijp ik. Dat is immers ook logisch. Zij komen ook vroeger op de arbeidsmarkt, gezien zij (meestal of toch vaak) meteen na hun middelbare studies kunnen gaan werken.
Laat bouwvakkers, arbeiders,... dus zeker niet tot hun 67 werken, al weet iedereen dat de regering dit ook niet zal laten gebeuren.
Over de herdefiniëring van 'zware beroepen' heb ik toch wel wat vragen. Ik hoorde dat conducteurs bij de NBMS momenteel niet eens tot hun 60e moeten werken. Dit kan toch niet? Dat men bij de politie ook zeer vroeg op pensioen kan gaan? Plus dan nog het onderwijs. Uiteraard kan een kleuterjuf niet tot haar 67e in een klas vol wenende, roepende, soms nog onzindelijke kinderen, functioneren. In de basisschool misschien ook nog niet, maar in het secundair onderwijs? Zou dat niet lukken?

Misschien moeten we eindelijk ook eens afstappen van het idee dat mensen heel hun leven hetzelfde beroep uit moeten oefenen. Wie fysiek of mentaal niet meer in staat is om een bepaald beroep uit te oefenen, kan misschien de laatste jaren voor zijn pensioen nog een ander beroep doen? Al moet dit allemaal vanuit de overheid wel aangemoedigd worden, anders komt er niets van in huis.

Ik ben in ieder geval al blij dat onze minister van pensioenen een poging doet om de luid roepende mensen (lees: de vakbonden) een beetje te sussen. Helaas zal het geen nut hebben, want staken doen ze toch/altijd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.