actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2015, 18:50
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Betoging tegen harde aanpak en etnische profilering bij politiecontroles

Betoging tegen harde aanpak en etnische profilering bij politiecontroles

In Brussel zijn zaterdagnamiddag zowat 150 mensen bijeengekomen voor het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, om te protesteren tegen de harde aanpak en de etnische profilering bij politiecontroles in het kader van de terreurdreiging.
Advertentie

Meerdere verenigingen namen deel aan de manifestatie. Er werd onder meer verwezen naar de recente politiecontrole van onderzoeker Montasser AlDe’emeh, die volgens hem agressief verliep.

Volgens de manifestanten kunnen hardhandige politiecontroles bij jongeren leiden tot een gevoel van onrechtvaardigheid en het verwerpen van het maatschappelijk systeem.

Burgerbeweging Hart Boven Hard waarschuwt voor het risico op een toenemende polarisering en vraagt dat de burgerrechten worden gerespecteerd, ongeacht de etnische origine.

Bron: DS, 5 december 2015

Mening:
Ik vind het geen verrassing dat er een protest is gevoerd tegen de harde aanpak en de etnische profilering bij politiecontroles in het kader van de terreurdreiging. Een vriendin van mij studeert in Brussel en moest onlangs een examen afleggen. Ze moest haar examen vroegtijdig afgeven wegens een plotse evacuatie omwille van het verhoogde dreigingsniveau. Toen mijn vriendin en enkele medestudenten van hun school weg wandelden, werden ze tegengehouden door de politie. Een agent vroeg aan mijn vriendin wat haar origine was. Zij antwoordde volmondig 'Belg'. De agent in kwestie wou haar niet geloven aangezien hij ervan overtuigd was dat zij van Turkse afkomst was. Toen de origine-kwestie was uitgeklaard, werden mijn vriendin en haar medestudenten verplicht om slechts per twee naast elkaar verder te wandelen.

Bovenstaand incident heeft een redelijk grote indruk op mij gemaakt aangezien de agenten in kwestie zich volgens mij beter met andere dingen hadden beziggehouden op dat moment. Als een gebouw geëvacueerd wordt, is mijn eerste gedachte ook niet: 'we mogen maar per twee wandelen'. Bij een evacuatie als deze omwille van een verhoogd dreigingsniveau lijkt het mij een prioriteit om alle aanwezigen in het gebouw naar buiten te krijgen, ongeacht hun origine.

Naar aanleiding van het verhaal dat deze vriendin mij vertelde, kan ik mij inbeelden dat jongeren zich onrechtvaardig behandeld voelen. Dergelijke ondervragingen ondergaan over je al dan niet Belgische origine is redelijk confronterend. Ik denk dan ook dat het geen overbodige luxe is om de communicatie van sommige agenten naar de bevolking toe een beetje bij te schaven.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 5th December 2015 om 19:05.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.