actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2013, 14:19
L*en.Daems L*en.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 28
Parket onderzoekt diefstal examenvragen in Lakens atheneum

Het Brusselse parket voert sinds eind juni een onderzoek naar de diefstal van examenvragen door leerlingen van het atheneum Bockstael in Laken. Dat meldt de krant La Dernière Heure en wordt bevestigd door het Brusselse parket. Tot nu toe zijn al vier verdachten geïdentificeerd en verhoord. Daar zijn zowel meerderjarigen als minderjarigen bij. Er zijn ook huiszoekingen uitgevoerd bij de verdachten en daarbij is een hoop computermateriaal in beslag genomen.

"Het Brusselse parket kreeg eind juni een klacht nadat bleek dat de antwoorden die een aantal leerlingen op de examens gaven, heel veel gelijkenis vertoonden met de type-antwoorden die de leraars hadden opgesteld", zegt parketwoordvoerster Ine Van Wymersch. "We hebben toen een opsporingsonderzoek geopend en de Federal Computer Crime Unit ingeschakeld. Die heeft vier verdachten kunnen identificeren."

Vorige week zijn er bij de verschillende verdachten huiszoekingen uitgevoerd en is er computermateriaal in beslag genomen. De betrokkenen zijn ook al ondervraagd. Over de resultaten van die inbeslagnames en verhoren geeft het parket voorlopig geen commentaar.

Het parket wijst er wel op dat de meerderjarige betrokkenen strenge gevangenisstraffen riskeren. "Als men vroeger het papier met de examenvragen stal uit de tas van de leraar was dat een eenvoudige diefstal", zegt de parketwoordvoerster. "Nu gaat het om informaticafraude, misbruik van telecommunicatienetwerken en inbreuken op de privacy-wetgeving. Daar staan gevangenisstraffen op tot vijf jaar."

Bron: De Morgen
Link: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...-atheneum.dhtml
Datum: 24-10-2013

Mening: Persoonlijk snap ik echt niet waar ze het lef vandaan halen om examenvragen en antwoorden te stelen. Iedere student moet door de examens en dat loopt niet voor iedereen van een leien dakje maar moet je daarvoor de vragen en antwoorden gaan stelen? Het enige wat de daders zich op de nek gehaald hebben door hun 'stunt' zijn problemen. Informaticafraude, misbruik van telecommunicatienetwerken en inbreuken op de privacy-wetgeving zijn geen lichte feiten. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat ze de gevolgen van hun daden dragen. Hacken is tegenwoordig echt een probleem aan het worden, dat wordt hier nog maar eens bevestigd. Ik denk dat er nog meer initiatieven genomen moeten worden om hackers tegen te gaan want dit gaan echt niet de laatste zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2013, 18:58
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Leerlingen verdacht van diefstal examenvragen in Lakens atheneum

Eerlijk gezegd schrik ik wel van wat er in dit artikel wordt aangekaart. Wanneer je als leerkracht een examen opstelt, kan je niet anders dan de computer te raadplegen. Het idee dat dit niet meer mogelijk zou zijn, omdat leerlingen anders je computer hacken, vind ik eerder beangstigend. Uiteraard zal dit hopelijk zo’n vaart niet lopen, maar toch zullen leerkrachten hier wellicht eens bij stilstaan. Toch is het voor mij nog niet volledig duidelijk of het hier gaat om examenbestanden die op de harde schijf van een computer staan of die per mail naar medeleerkrachten werden doorgestuurd. Er wordt vermeld dat zowel minderjarigen als meerderjarigen betrokken zijn bij deze feiten. Ongeacht de leeftijd moeten zij zeker gestraft worden opdat ze de gevolgen van hun daden zouden dragen. De tijd die ze nodig hadden om de computer te hacken, was misschien al voldoende geweest om de helft van hun cursus te studeren. Te belachelijk voor woorden dus.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.