actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2013, 11:35
Mathias.V*rschueren Mathias.V*rschueren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 20
Arteveldehogeschool verbiedt horloge tijdens examen

Studenten aan de Gentse Arteveldehogeschool mogen voortaan geen horloge meer dragen tijdens examens. Dat bevestigt de dienst communicatie van de school. De school ziet het als een preventieve actie tegen spieken.

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het examencomité van de Gentse hogeschool werd besloten om een verbod op het dragen van horloges toe te voegen aan de examenregelgeving. Volgens diensthoofd communicatie Kristine De Smet werd het comité door een docent gewezen op het opkomende gevaar van de zogenaamde ‘smart watch’, waarbij verwacht wordt dat studenten ze vlug zullen gaan gebruiken.

Met zulke horloges is het mogelijk om tijdens een examen op het internet te gaan om informatie op te zoeken, om die nadien opnieuw snel te verwijderen. Die fraude is niet bewijsbaar, dus kiest de school voor een preventieve maatregel. Zoals ook van computers en smartphones verwacht wordt, zullen studenten hun horloge voor het examen moeten achterlaten in hun locker of boekentas.

Het is evenwel niet zo dat er nu al een invasie is van de slimme horloges, maar volgens Kristine De Smet wordt er zwaar reclame voor gemaakt. ‘En we beschouwen studenten als early adopters (mensen die snel nieuwe technologie gaan gebruiken, red.)’, dus speelt de school snel op zeker

Álle horloges

Het gaat bovendien wel degelijk om alle horloges, zo ook die met wijzerplaat. ‘Dat is in het belang van de student’, zegt De Smet. ‘Die wil zo snel mogelijk aan zijn examen beginnen’, en de school wil dus bij aanvang vertragingen vermijden. Daarom wordt niet geopteerd om per student de polsen te controleren, maar lanceert de hogeschool een algemeen verbod.

De maatregel wordt meteen van kracht. Sommige richtingen werken immers volgens een modulair systeem en hebben binnenkort al examens.

Bron: De Standaard, 27/11/2013 Robine De Clercq
Mening: Ik begrijp dat de school deze maatregel neemt. Het zou niet logisch zijn dat ze het niet doet en de student de kans bieden om te spieken. Voor de studenten is dit natuurlijk jammer want het zou zeer handig zijn, maar er zijn studenten die zulke dingen niet kunnen aanschaffen en ze dus niet kan gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2013, 13:12
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Het is inderdaad een feit dat de technologie snel voorruit gaat. Arteveldehogeschool gaat horloges verbieden om spieken tegen te gaan. Ik vind dit een goed initiatief omdat iedereen zijn examen dan 'eerlijk' zal kunnen afleggen. Wel stel ik mij de vraag of de school een alternatief aan de leerlingenzal bieden . Veel leerlingen dragen een horloge omdat ze dan regelmatig kunnen kijken hoeveel tijd ze nog hebben voor het invullen van hun examen. Gaat de school een klok ophangen in elk examenlokaal of wordt er een alternatief aangeboden? Indien er geen alternatief komt, zou ik dit wel jammer vinden. Ik ben namelijk een student die graag weet hoeveel tijd er nog rest om een examen af te leggen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2013, 17:53
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Opkomst van de zogenaamde 'smart watch'

Ik ben van mening dat scholen er inderdaad streng op moeten toezien dat leerlingen niet spieken via een digitale horloge. Zo zie je maar dat technologie zowel voor- als nadelen heeft. Toch vind ik dat horloges die niet digitaal zijn, toegelaten moeten worden. In deze horloges kan je geen informatie verwerken, waardoor ze dus ook het risico op spieken niet verhogen. Anderzijds ga ik akkoord met Sofie. Wanneer de school er toch voor opteert om alle horloges te verbieden, moeten ze op een alternatieve wijze kunnen tonen aan de leerlingen hoeveel tijd hen nog rest om hun examen te vervolledigen. Dit kan op een eenvoudige wijze door elk lokaal te voorzien van een klok. Anderzijds vraag ik me af of deze regeling ook geldt voor overhoringen die onder het schooljaar worden afgenomen. Leerlingen zouden dan ook gebruik kunnen maken van de zogenaamde ‘smart watch’.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2013, 23:45
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Om eerlijk te zijn is dit het eerste wat ik hoor over zo'n 'smart watch' en is het toch wel weer even schrikken hoe snel de technologie eigenlijk wel niet gaat. Uiteraard begrijp ik dat deze horloges niet mogen tijdens de examens en eigenlijk zouden deze dan ook wel verboden moeten worden bij 'gewone' testen, zoals Hanne ook aanhaalt. Toch zou ik het wel vreemd vinden moest onze school ook ineens horloges verbieden tijdens de examens. De kans is immers zo klein dat iemand dit al heeft en moest iemand dit hebben zou het toch moeten opvallen als hij/zij iets aan het opzoeken is op zijn/haar horloge denk ik dan. Dan zou men in principe ook de polsen van studenten en de broekzakken moeten controleren want hier kunnen ook spiekbriefjes in zitten of kan ook een gsm in zitten waarmee er op internet gegaan kan worden. Dit valt wel harder op, maar toch...
Als deze maatregel ingevoerd wordt moet er sowieso in elk lokaal een klok voorzien worden (of zelfs meerdere) zodat de studenten toch de tijd in de gaten kunnen houden zoals de anderen ook aanhalen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe deze 'smart watch' het in de verkoop zal doen en of onze school nu ook horloges zal verbieden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th November 2013, 12:17
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Het lijkt me heel moeilijk vanuit de scholen om spieken tegen te gaan met al de technologie die tegenwoordig op de proppen komt.
Ik had elders gelezen dat sommige scholen zich nu al vragen beginnen te stellen bij de zogenaamde ' Google-glasses ' ; deze innovatie zal weer een ganse wereld van spieken openen en het de school nog meer bemoeilijken.
Hierbij zullen ze mensen dan haast moeten verbieden iets te dragen dat essentieel is voor hen om een examen correct af te kunnen leggen.

Ik ben dan wel van mening dat ze wel vrij resoluut zaken mogen verbieden tijdens een examen. Leerlingen moeten dan ook maar begrip opbrengen voor het feit dat het moeilijk wordt voor een leraar om al de spiekmogelijkheden te kennen dmv technologie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.