actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2014, 17:47
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Heeft Limburgs bedrijf de oplossing tegen ziekenhuisbacterie in handen?

Heeft het Lommelse bedrijf Chrisal de oplossing gevonden voor de dodelijke ziekenhuisbacterie? "Onze poetsmiddelen kunnen de bacterie een halt toeroepen", zegt CEO Robin Temmerman vandaag in De Tijd. In België sterven jaarlijks 3.000 mensen aan de ziekenhuisbacterie. Daarmee zijn we één van de koplopers in Europa.

De cijfers zijn hallucinant: volgens het Europese Centrum voor Ziektepreventie en Bestrijding (ECDC) wordt 7,1 procent van alle Belgische ziekenhuispatiënten tijdens zijn verblijf besmet met de ziekenhuisbacterie. In 2012 ging het om 111.276 gevallen. Elke dag sterven acht mensen aan de bacterie, of bijna 3.000 per jaar.

Procentueel gezien zijn er in ons land dubbel zoveel besmettingen als in andere Europese ziekenhuizen. Het Europese gemiddelde bedraagt 3,5 procent. Enkel Portugal en IJsland scoren nog slechter dan België.

Resistent tegen antibiotica
Hoewel het Wetenschappelijk Instituut voor de Volksgezondheid de slechte cijfers nuanceert - "Ziekenhuizen in andere Europese landen werken niet even nauwgezet aan deze studies mee", zo klonk het in augustus in Het Nieuwsblad - dringen maatregelen zich op.

De ziekenhuisbacterie is resistent aan de meeste antibiotica en daarom moeilijk te bestrijden. Het is een probleem dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) al jaren aankaart.

Na jarenlang onderzoek door een internationaal team, waar ook Robin Temmerman deel van uitmaakte, denkt het Limburgse bedrijf Chrisal de oplossing in handen te hebben. De studie, die afgelopen weekend verscheen in het vakblad PLOS One, wees immers uit dat het gebruik van Chrisal-producten het aantal ziekenhuisinfecties met 64 procent doet afnemen. De poetsmiddelen bevatten bacteriën die het voedsel afbreken waarop de slechte bacteriën leven.

Noorwegen
Opmerkelijk: terwijl in Europa, Azië en de Verenigde Staten jaarlijks tienduizenden mensen sterven aan de ziekenhuisbacterie, is er één land dat gespaard blijft: Noorwegen. Wellicht komt dat doordat Noorse artsen merkelijk minder antibiotica voorschrijven, waardoor patiënten geen weerstand opbouwen.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...in-handen.dhtml

Eigen mening: Als het inderdaad klopt dat de poetsmiddelen van Chrisal een oplossing zijn tegen de ziekenhuisbacterie, vind ik dit een zeer grote vooruitgang voor de medische wereld. Ik vind het namelijk onbegrijpelijk dat mensen ziek(er) worden wanneer ze in het ziekenhuis liggen, meestal door gebrekkige hygiëne van het personeel. Men gaat naar het ziekenhuis om beter te worden, niet om nog zieker te worden of zelfs te sterven door een ziekenhuisbacterie. Ik schrik er dan ook enorm van dat het aantal doden per jaar zo hoog ligt. Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart dat de poetsmiddelen van Chrisal echt helpen, en dat er aan deze hallucinante cijfers in de toekomst iets kan gedaan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.