actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2009, 14:49
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Talking moonwalk zet school in rep en roer

BRUSSEL - Het Lakense Jan Van Ruusbroeck-college heeft een woelige voormiddag achter de rug. Nadat een jongen afgelopen dinsdag op de speelplaats de 'moonwalk' danste en daarvoor een straf kreeg, kwamen de leerlingen in opstand.

Vanmorgen belde een groepje leerlingen naar de radiozender Studio Brussel om te zeggen dat een medeleerling strafstudie had gekregen omdat hij had gedanst op de speelplaats van de school. Sinds zijn 'moonwalk'-dansje moest hij tijdens de speeltijd ook binnenblijven.

'Die maatregel is er gekomen in samenspraak met de jongen', reageert de directeur van de school, Paul Dedijn. 'Het klopt ook niet dat hij strafstudie krijgt. Volgende week woensdag starten de examens, en we hebben besloten dat hij een uurtje nablijft om het nog eens over de gebeurtenissen te hebben.'

'Toen de jongen vorige dinsdag onder luid gejoel danste op de speelplaats, werd hij daarvoor berispt. Hij had in het verleden al een waarschuwing gekregen dat hij zich niet zo mag laten ophitsen door zijn vrienden. Om de gemoederen te bedaren moest de jongen tijdens de pauzes binnenblijven.'

De school had niet verwacht dat de straf zoveel ophef zou veroorzaken. Dedijn: 'We schrokken van de snelle reactie via Facebook en sms'jes en van de oproep tot staking. 'Vanmorgen bleven de leerlingen tijdens het eerste lesuur op de speelplaats. Na een gesprek tussen de leerlingenraad en de directie ging iedereen naar de klas.'

bron: www.hetnieuwsblad.be

mijn mening:
Dit is anders best lachwekkend. Dat die jongen daarvoor straf krijgt vind ik HET toonbeeld dat er nog scholen zijn waar niets mag. Ikzelf heb op het SJB-college in Mol gezeten waar ook bijna niets mocht tot je in het 4de middelbaar zat ofzo. Ik heb daar wel in de leerlingenraad nog wat verandert naar een wat modernere school met meer mogelijkheden voor leerlingen. Het is duidelijk dat leerlingenraden kunnen helpen maar daar is toch nog werk op die school! Ik ben verhuisd naar de Rozenberg in Mol en daar was het leven gewoon zalig! Daar kon je zoveel tijdens de speeltijd, daar was vrijheid, mocht je heel veel tegenover in andere scholen. Dat principe werkte, iedereen was tevreden. Veel daarvan is te danken aan de goede communicatie tussen de directie en de leerlingen. Er moet duidelijk een goede communicatie zijn tussen directie en leerlingen en leraren. Dat helpt een school goed vooruit.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2009, 15:03
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Waar gaat dit toch naar toe? Je mag geen gsm en/of mp3 gebruiken op veel scholen omdat asociaal zou zijn.. Nu mag je ook al niet meer dansen. Ik begrijp niet wat hier mis mee is. 'Er moet meer gesport worden', maar als men dan sport (dansen is toch een vorm van sport), dan word je gewoon gestraft! Ik heb het gevoel dat de directie in deze school een soort van machtsgeilheid heeft. Ze willen altijd laten zien wie de baas is! Gewoon belachelijk!

Ik hoop dat de jongen geen verdere sancties zal krijgen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2009, 21:50
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Ik vraag me wel af hoe de vork precies in de steel zit. Sprak een leerkracht die leerling aan en trok hij het eventjes misschien (wéér maar eens) in het belachelijke en deze keer door te moonwalken? Dan kan ik het best begrijpen dat hij 1 uurtje moet nablijven om het hier eens over te hebben. Als het natuurlijk inderdaad zo is dat er niets anders aan de hand is, vind ik het ook wel jammer voor alle leerlingen van die school dat ze in deze gevangenis 6 jaren van hun jeugd moeten doorbrengen...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2009, 09:28
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
Moonwalk zet school in rep en roer
• zaterdag 28 november 2009
www.destandaard.be
• Auteur: (vhn)
LAKEN - Het Lakense Jan-van-Ruusbroeckollege strafte een leerling die danste op de speelplaats. Zijn medeleerlingen kwamen in opstand.
Flyers, posters, sms'jes, een Facebookgroep en zelfs een telefoontje naar radiozender Studio Brussel: de kameraden van Yigi Liu (16) reageerden heftig toen hij het verbod kreeg om tijdens de speeltijd nog naar buiten te gaan. In plaats daarvan moest hij tijdens de pauze op een stoel bij de bureaus van de directie gaan zitten. Daar kwam nog bij dat Yigi op het einde van de examens een uur moest nablijven om de gebeurtenissen met de adjunct-directeur te bespreken. Die maatregel trok de school ondertussen in.

'Vorige dinsdag stond ik tijdens de speeltijd een beetje in mijzelf te dansen, in de stijl van Michael Jackson', vertelt Yigi. 'Iemand anders zag dat en begon te roepen: “Dans! Dans!,. In geen tijd stond de hele speelplaats rond mij.'

'De dag erna werd ik bij de adjunct-directeur geroepen en kreeg ik te horen dat ik deze week niet meer op de speelplaats mocht om te voorkomen dat ik zou dansen.' Yigi stemde in met de sanctie.

'Ik geef toe: ik heb me wat laten ophitsen. Twee jaar geleden heb ik ook al eens een dansverbod gekregen na een tecktonikdansje. De directie vindt het onveilig als er zoveel mensen bijeen scholen. Uiteindelijk zijn zij verantwoordelijk mocht er iets gebeuren.'

Enkele leerlingen vonden het dansverbod van deze week zeer onrechtvaardig en verenigden zich op Facebook. Het resultaat was een staking gisterenochtend. De hele speelplaats scandeerde daarbij de slogan 'Laat hem vrij!'.

'De leerlingen dachten dat de straf veel erger was', vertelt de voorzitter van de leerlingenraad, die haar naam liever niet in de krant wil. 'Pas toen de directeur met zijn megafoon de uitleg had gedaan en we met een leerlingendelegatie met hem zijn gaan praten, ging iedereen terug naar de klas. Het tweede lesuur is normaal van start kunnen gaan.'

'We zijn er niet tegen dat leerlingen dansen op de speelplaats', reageert directeur Paul Dedijn. 'Maar het stoorde ons hoe hij zich telkens liet ophitsen door zijn vrienden. Samen met hem hebben we besloten dat het beter was om een paar dagen binnen te blijven tijdens de speeltijd. Zodat de gemoederen wat konden bedaren.'

'We hadden nooit verwacht dat dit zich zo snel zou verspreiden onder de leerlingen, laat staan dat de reactie zo hevig zou zijn. Zo'n heisa, met al die moderne middelen, komt voor ons als een totale verrassing.'Het strafbeleid van de school staat op de agenda van de volgende klassenraad.


Dit artikel toont in mijn ogen de fijne grens tussen democratie en autocratie. De school probeert het beste voor de leerlingen te doen door bijeenscholing tegen te gaan, aangezien dit weleens slechte gevolgen kan hebben. Langs de andere kant verbieden ze daarbij een leerling te dansen, wat in mijn ogen een beperking van de vrijheid van deze leerling is. Leerlingen die de motivatie van de school dus niet weten, gaan vanzelfsprekend opstandig worden en voelen zich zelfs onderdrukt. Ikzelf zou het als leerling ook erg onrechtvaardig hebben gevonden als een ander gewoonweg moet binnenblijven omdat hij gedanst heeft op de speelplaats. Een beetje absurd dat je gestraft wordt voor een beetje onschuldige “fun” tijdens de pauze... Maar natuurlijk plaatst de uitleg van de directie alles in een ander daglicht. Een samenscholing van leerlingen kan inderdaad leiden tot elkaar verdringen, wegduwen, omverlopen,… Wat dan weer kan zorgen voor scheldpartijen en ruzie, en uiteindelijk (in het ergste geval) zelfs voor gevechten. Zo ver hadden de leerlingen vanzelfsprekend nog niet nagedacht, omdat ze zich natuurlijk aangevallen voelden.
Het positieve hieraan is wel dat er meteen een eenheidsgevoel opleefde, waarbij leerlingen zich samen gingen verzetten. Dat samenhorigheidsgevoel zou vaker in scholen moeten leven. Zo zie je maar wat een gemeenschappelijke “vijand” bij mensen kan losmaken.
Ook de oplossing van de directie vind ik goed gevonden: een delegatie van de leerlingen bij zich laten komen, deze inlichten en het nieuws laten verspreiden. In mijn ogen heeft men dat rustig en doordacht aangepakt. Als er nog eens iets zou voorvallen waarbij een leerling erg onrechtvaardig gestraft lijkt, zou ik wel meteen voor een verklaring naar de leerlingen toe zorgen. Het zou heel wat misverstanden uit de wereld helpen. Bovendien zou het laten zien dat de school toch een democratie is die het beste voor hun leerlingen voorheeft en geen autocratie die de leerlingen onderdrukt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.