actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th July 2013, 07:57
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Mindfulness helpt Parkinsonpatiënten

Mindfulness helpt Parkinsonpatiënten

Mindfulness brengt een meetbare verandering aan in de hersenen van Parkinsonpatiënten. Dat is een voorlopige conclusie van een onderzoek van Barbara Pickut, neuroloog binnen het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). "Het helpt de patiënten meer controle te krijgen over hun ziekte, vooral in periodes van stress, waarin de klachten toenemen", klinkt het.

Neuroloog Barbara Pickut voerde vorig jaar als eerste een studie uit naar de effecten van de meditatieve training mindfulness ('achtzaamheid') bij patiënten met de ziekte van Parkinson. "Keer op keer hoor ik dat hun klachten verergeren bij stress. Zo kwam ik bij mindfulness uit. Dat wordt nu al toegepast om onder meer pijn, angst, depressie en slaapproblemen aan te pakken. En dat zijn nu net symptomen die ook bij de ziekte van Parkinson regelmatig voorkomen", zegt Pickut.

Dertig patiënten namen deel aan de studie, waarbij aan het begin en het einde MRI-opnames van de hersenen werden gemaakt, en vragenlijsten werden ingevuld. "Voor definitieve resultaten is het te vroeg," vervolgt Pickut, "maar ik ben bijzonder hoopvol. We stelden vast dat mindfulness een meetbare verandering in de hersenen teweegbracht."

De studie kreeg internationale aandacht. Zo publiceerde het tijdschrift van de American Academy of Neurology een korte voorstelling. De dienst neurologie bekijkt of het de mindfulnesstrainingen aan alle Parkinsonpatiënten kan aanbieden. De patiënten die aan de studie deelnamen, krijgen momenteel nog regelmatig een sessie.

Datum: 09/07/2013
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...patienten.dhtml

Mening:

Definitieve conclusies over dit onderzoek zijn er nog niet, maar ik kan wel begrijpen waarom mindfulness Parkinsonpatiënten kan helpen. Ik denk niet dat het voor elke patiënt zinvol is, aangezien je er wel voor moet openstaan om het echt te kunnen laten helpen. Of het nu echt zo'n grote invloed heeft of niet, het is volgens mij wel de moeite waard om het zeker en vast aan te bieden aan de patiënten. Ook al baadt het niet, schaden zal het ook niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.