actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2010, 14:33
dieter.tielemans's Avatar
dieter.tielemans dieter.tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Emblem
Posts: 48
Woordenboek Frans voor de kleuterklas

Van Dale lanceert een voorleeswoordenboek Frans voor kinderen vanaf 4 jaar oud. "Mon premier Van Dale français" speelt in op de trend dat in steeds meer scholen in Vlaanderen op jongere leeftijd begonnen wordt met het onderwijzen van Frans.


In het woordenboek "Mon premier Van Dale français" staan ongeveer 1.000 eenvoudige Franse woorden die kleuters zich gemakkelijk eigen kunnen maken.

Bij elk woord staat een versje waarin het woord de hoofdrol speelt. In de reeks kinderwoordenboeken heeft woordenboekenproducent Van Dale al drie Nederlandstalige en de Engelstalige uitgave "My first English Van Dale" uitgebracht.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu.../101005_VanDale
Mening: Het is alvast een leuk idee voor onder de kerstboom, al zijn we daar dan misschien wat vroeg mee. Er bestaan echter al tal van dergelijke boeken en Van Dale dacht zeker om niet achter te mogen blijven. Of het een echt succes wordt, is al dan nog de vraag.
Belangrijker hierbij vind ik dat Van Dale aandacht heeft voor het Frans, remember onze andere landstaal, en dan van kleins af aan. Ik denk dat als je je kind tweetalig wil opvoeden, dit boek zeker geen slecht begin is. Vroege taalverwerving, bij kleuters al, zal in het geval van België nog steeds belangrijker en belangrijker worden. Zeker nu Pascal Smet het idee naar voren bracht om Engels al in de lagere scholen te introduceren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th October 2010, 18:09
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Het is zeker een leuk idee van Van Dale, maar denk er ook eens aan hoe verwarrend dit voor kleuters gaat zijn. Het is goed dat dit op jonge leeftijd wordt aangeleerd, maar dit mag ook weer niet te snel gebeuren. Laat de kleuters eerst hun eigen moedertaal, het Nederlands, volledig onder de knie krijgen alvorens 'vreemde' talen beginnen aan te leren. Als ze nog niet eens een juiste Nederlandse zin kunnen formuleren, waarom dan al Frans aanleren? Als men dit nu vanaf het 3e leerjaar doet, dan gaat het zeker niet minder effectief zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th October 2010, 20:42
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Ik denk dat het juist wél goed is om zo vroeg met een andere taal te beginnen.

Oké, je moet het met die kleuters niet over COD's en COI's hebben, maar spelenderwijs (door liedjes, enkele woordjes,...) kennismaken met het Frans kan geen kwaad, integendeel!

Als ze op vroege leeftijd al 'geproefd' hebben van dat Frans, gaat het volgens mij alleen maar vlotter wanneer ze in de lagere school met het echte werk beginnen!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th October 2010, 21:02
elise.van.den.brande elise.van.den.brande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 39
Frans vanaf de kleuterklas!

Ik sluit mij helemaal aan bij Lien. Ik vind het ook een goed idee om van kleins af aan al kennis te maken met het Frans. Frans is onze tweede landstaal, dus zeker niet onbelangrijk. De kleuters gaan dit niet zien als een moeilijker iets, als ze twee talen leren. Zij zien dit gewoon als een tweede moedertaal. Goed zou zijn dat de kinderen in de kleuterschool al enkele Franse termen aanleren en dat het dan aan de ouders is om te kiezen of het kind tweetalig wordt opgevoed. En misschien kunnen ze zo vanaf de 2de graad lagere school beginnen met de Franse lessen. En eventueel de Engelse lessen vervroegen naar het 6de leerjaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.