actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2007, 10:39
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Krapte door toenemende vraag naar biovoeding

Krapte door toenemende vraag naar biovoeding
De vraag naar biologische voeding stijgt, maar de productie groeit niet mee. Daardoor moeten sommige producten geďmporteerd worden, wat de duurzaamheid niet ten goede komt.

Biofresh, de distributeur van biologische verse voeding en droogwaren, verkoopt tegenwoordig 10 ŕ 15 procent meer. Ook supermarktketen Carrefour merkt dat dergelijke producten stap voor stap beter verkopen. "Er is absoluut meer vraag", zegt Alain De Meersman, medezaakvoerder van Biofresh.

De Meersman denkt dat de belangstelling nog zal stijgen. "Er zit zeker nog rek op. Zeker als de prijsstijgingen niet te veel toenemen in navolging van de klassieke voeding. Wij hebben ook te maken met prijsstijgingen, maar minder. Dat komt omdat onze producten al wat duurder waren. Bij klassieke voeding staat er meer druk op."

Vergelijkende cijfers voor de hele sector zijn er nog niet. Bioforum is dit jaar begonnen met het bijhouden van de gegevens. Daaruit blijkt wel dat de consument in 2006 voor 244 miljoen euro aan bioproducten heeft gekocht. Biovoeding neemt daarmee een marktaandeel van 1,65 procent in binnen het totale voedingssegment.

Als reden voor de toenemende belangstelling haalt De Meersman een groeiend bewustzijn aan. "De eerste stap waarom mensen biovoeding kopen is omdat ze gezonder willen eten. Maar ze beseffen ook steeds beter dat biolandbouw belangrijk is als ze iets voor het milieu willen doen."

Het is echter moeilijk om aan de volledige vraag te voldoen. Nu al is er een tekort van 40 procent. Dat geldt vooral voor brood, zuivel, diepvriesgroenten en uien. Die moeten ingevoerd worden vanuit het buitenland. Soms kan dat geďmporteerd worden vanuit de buurlanden, maar in andere gevallen moeten de etenswaren van andere continenten komen.

Daarmee zit de sector erg gewrongen. "Van een aantal producten kunnen we niet meer beweren dat ze duurzaam zijn", zegt Marianne Vergeyle, coördinator van Bioforum. "Natuurlijk vind ik het erg dat we uien uit Argentinië moeten halen. Jammer genoeg hebben we te weinig producten op de binnenlandse markt. Die is niet gevolgd toen de bioboom ontstond. We hinken ook achterop in Europa. Er moeten meer boeren omschakelen naar bio, want ons arsenaal is zeer beperkt."

Bioforum is daarom een samenwerking gestart met de Boerenbond. Samen gaan ze kijken wat nodig is om boeren te doen overstappen naar biolandbouw. Komend voorjaar lanceert de Vlaamse minister-president en minister van Landbouw Kris Peeters (CD&V) ook een actieplan voor biolandbouw. (Thea Swierstra)

Dit artikel lezen maakte me gelukkig. Ik ben blij dat mensen meer en meer voor biologisch geteelde voeding gaan kiezen dit heeft enkel voordelen: het is gezonder en biologische landbouw is beter voor het milieu als ook voor de dieren. Ook denk ik dat biologisch werkende boeren minstens even goed tot zelfs beter hun kost verdienen dan andere boeren. Ik hoop dan ook dat de Vlaamse regering samen met hun Waalse collega’s de armen in elkaar slaan om deze trend maximaal te stimuleren. Zorg voor subsidies voor boeren om de omschakeling naar biologische landbouw te betalen en stel een controle orgaan aan om zo de consumenten te garanderen dat wat ze kopen echt wel biologisch is (een schandaal of geschoemel) zou de trend immers heel snel kunnen breken. Verder kan de overheid er ook voor zorgen dat biologische producten hun prijs niet hoeft te stijgen zoals bij vele conventionele landbouw producten vandaag wel het geval is door eventueel de btw op biologisch producten te verlagen of geheel af te schaffen. Ook lijkt het mij een goed idee om wanneer de productie is opgevoerd maatregelen te nemen waardor opnieuw de vraag groeit zodat ook de productie kan blijven stijgen. Ik zou dit doen door alle overheidsdiensten die over een cafetaria met warme maaltijden beschikken (BV: het leger) te laten overschakelen naar biologische voeding. Dit is misschien een dure maatregel maar de positieve gevolgen spelen dan ook op vele vlakken: Milieu (minder gebruik van kunst mest en verdelgingsmiddelen goed voor de kwaliteit van het grondwater), volksgezondheid (biologische voeding is gezonder en zal dan ook een effect hebben op de vitaliteit en gezondheid van de bevolking wat kan leiden tot minder ziektes wat voor een besparing zal zorgen. Deze besparing kan dan gebruikt worden om bijvoorbeeld de wachtlijsten in zorg centra weg te werken.) en dierenwelzijn (Biologische veeteelt, kippenteelt, … maakt dat deze dieren meer levensruimte krijgen en biologische voeding dit moet de kwaliteit van deze dieren hun leven naar mijn aanzien aanzienlijk verbeteren en naar mijn mening verdienen ze dit.) De trend dat er meer biologische producten worden gekocht kan dus wanneer de overheid hier handig op inspeelt verregaande en uiterst positieve gevolgen hebben. Ik hoop dan ook van harte dat de overheid dit beseft en er werk gaat van maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.